Volkswagen ID.3 modellår 2024 och framåt

Från sajten:
image

ID.3 var den första rena elbilsmodellen från Volkswagen – snart tre år senare är det dags för modellen att få en smärre uppdatering av både interiör och exteriör. Men också laddning och batteri.

Exteriöra förändringar

Den stora skillnaden hittar vi fronten på nya ID.3. Borta är “fiskfjällmönstret” längst ner på respektive sida om nosen. I stället har vi fått genomgående luftintag som förbättrar aerodynamiken. I mitten hittar vi en tydligt markerad sensorpanel. Huven är inte längre svartlakerad på den översta tredjedelen.

Volkswagen ID.3 På sidorna är klistermärkena på bakre stolparna borta. Baksidan har en liten subtil förändring. Det som tidigare enbart var reflexer i lampklustret är nu riktiga lampor. Det gäller den delen som tillhör bagageluckan.

Sammantaget en mer ren, kanske till och med något vuxnare, Volkswagen ID.3.

Interiöra förändringar

När vi öppnar dörrarna får vi se den största förändringen. Mjukare och snyggare material på insidan av dörrarna och runt instrumentpanelen. Skärmen är 12 tum som standard.

ID.3 Skärm

I kommande varianter kommer touchbaren under skärmen att vara bakgrundsbelyst. Det dröjer dock ett tag till och de första bilarna av nya ID.3 kommer ej ha det. Det kommer inte heller gå att uppgradera i efterhand.

Volkswagen Id.3

USB-C på 45 watt (PD) per uttag är nu standard.

Stolarna är förbättrade genom att de skrotat standardstolen och nu satt en tidigare uppgradering av stolen som standard. Det går fortfarande att välja till trevligare stolar än så även fortsättningsvis.

Nya ID.3 är också starten på större utbud av funktionsprenumerationer. Den kommer alltså byggas med rätt hög standard från början även om kunden inte betalt för det. Det går sedan att göra i efterhand antingen som en engångskostnad eller som en temporär prenuneration. Exempel på sådana funktioner är både navigation och två zons-luftkonditionering.

Laddning och batteri

Nya ID.3 kommer med 58 kWh eller 77 kWh batteri. I början kommer endast 77 kWh-batteriet erbjudas med fyrsitsig. Stora batteriet ger en WLTP-räckvidd på 546 km. Det lilla ger 426 km.

ID.3 laddning

Laddningen ökar markant även med 77 kWh-batteriet – upp till 170 kW. Med det lilla är det 120 kW. Nya ID.3 kommer stödja både Plug & Charge och V2G (via DC).

Känslan efter att ha sett den är att nu blir ID.3 så som den borde varit från början. Framförallt är det koncernsyskonet Cubra Born som får större konkurrens.

Svenska priser är inte klara ännu men kommer snart i samband med säljstart. Lanseringen är planerad till i sommar.

Galleri

ID.3 SkärmID.3 Skärm
Volkswagen Id.3Volkswagen Id.3
ID.3 laddningID.3 laddning
Volkswagen ID.3Volkswagen ID.3
Volkswagen ID.3Volkswagen ID.3

Från sajten:


Nya Volkswagen ID.3 kommer i en variant som skiftar i nyans beroende på hur ljuset ligger på. I vår videogenomgång av bilen kan du se hur det ser ut.

Vi publicerade tidigare idag en artikel full med bilder på nya ID.3. Vad som inte gick att visa där är hur en variant kan skifta nyans. Färgen som gör det kallas Dark Oliviner Green. Oliviner är en mineral, inte en felstavad oliv, vars egenskap medger färgskiftandet.

Inga svenska priser är klara men bör komma snart. Säljstart är beräknat till kvartal 2 i år. Lansering sker i sommar.

Från sajten:
image

Nya Volkswagen ID.3 är snyggare och vackrare med något högre kvalitetskänsla interiört än tidigare.

Med start idag går det nu att beställa ID.3 i ny skrud. Till skillnad mot när den introducerades behövs inte längre ett flödeschema för att få överblick över alla varianter – nu är det två till antalet.

ID.3 Pro Performance ger 58 kWh i batteriet medan ID.3 Pro S har det större på 77 kWh. Pro S går bara att få som fyrsitsig.

Pro Performance börjar på 479 900 kronor. Pro S på 539 900 kronor. Du beställer på Volkswagens webbsida.

Galleri

Volkswagen ID.3Volkswagen ID.3
ID.3 SkärmID.3 Skärm
Volkswagen Id.3Volkswagen Id.3
ID.3 laddningID.3 laddning
Volkswagen ID.3Volkswagen ID.3
Volkswagen ID.3Volkswagen ID.3
1 gillning

Ser ut som en chipmunk I fejan :slight_smile:

Wow v2g äntligen. Det kommer bli banbrytande. Ännu 1 spik i kk kramarnas älskling.

Tänkte att undra vad de hittat på med baksätet. Har de två fräsiga/skålade/lyxiga säten eller har de någon sjysst mittkonsol mellan sätena. Men hittade inte någon bild i galleriet, så gick in på deras hemsida via länken. Såg då bara performance modellen, hittade att man kunde filtrera på fyrsitsig och hittade då S modellen. Märkte sen att de hade en osynlig funktion med att scrolla åt sidan. Den kunde varit mer synlig med prickar eller någon markering.
Fick sedan gå vidare till bygga bil funktionen för att där äntligen hitta en bild på baksätet:


En bred skåra har de gröpt ur i baksätet, hur fasiken tänkte de där?

1 gillning

Dass-Auto? :rofl:

2 gillningar

hahaha! så bra! Synd att VW inte har kvar den slogan.

Ingen som vill sitta i mitten... "Skitplatsen" ingen vill sitta på :laughing:

ehh. va..

VW, man kan länka till recensionerna på er site, men det kanske inte VW vill... ?!

Så ser koden ut:
<a href="www......."/>En länk</a>

PS! Kul att du är med @Esse !

Går nog utmärkt verkar det som, men det är fortfarande ett VAG-fordon.

Ja det var kul :slight_smile: Jag tror inte de länkar för de vill inte skicka ut folk från sajten :slight_smile:

Men här är testet.

2 gillningar

Jag skrev kaka på kaka. såg jag nu "inte vill inte.." :joy: Fixat. Det jag tänkte på var att VW inte ville länka (läses kunde... :laughing:) Kan tycka att det bara är dumt. Blir ju bättre ranking för länkar in och ur VW site. Men De har nog rätt hög trafik ändå

VAG ? :face_with_open_eyes_and_hand_over_mouth:

Från sajten:


Volkswagen lanserar en något mer motorstark variant av ID.3 – men ingen fyrhjulsdrift.

GTX står den här gången för ökad motoreffekt på bakhjulen. ID.3 GTX får nämligen upp till 240 kW där bak där övriga har 210 kW. Givet då att övriga GTX-bilar också ha en motor fram på 80 kW.

Tillsammans med ett nytt större batteri på 79 kWh (Tidigare 77 kWh) kan ID.3 ta sig upp till 60 mil på en laddning enligt WLTP. Detta gäller dock med ID.3 GTX utan epitet med motor på 210 kW – då gör vi 0 km/h till 100 km/h på 6 sekunder. Id.3 GTX Performance med den starkare motorn gör det på cirka 5,6 sekunder.

Utöver ökad effekt bjuder GTX-varianten på en något annorlunda exteriör- och interiör-design fullt av röda och svarta detaljer.

En trevlig nyhet som även gäller nya ID.3 utan GTX-detaljer är att bilar med det större batteriet nu även bli femsittsiga – tidigare kunde ID.3 med det stora batteriet enbart väljas som fyrsitsiga där mittenplatsen bak försvann. Detta på grund av vikt-problematik – nu är bakaxeln förstärkt för att hantera den extra teoretiska belastningen.

Priser och beställningsdatum är ej ännu kända.