Vinylskivan tar död på CD-försäljningen

Från sajten:
image

Det har visar sig att vinyl är det nya svarta. Förra året såldes fler vinylskivor än CD-skivor i USA, för första gången sedan 1987.

En ny rapport från Recording Industry Association of America (RIAA) visar att vinylskivorna nu tagit över förstaplatsen av fysisk musik som säljs. Förra året såldes 41 miljoner vinylskivor och 33 miljoner cd-skivor. De senaste 16 åren har försäljningen av vinyl ökat och står nu för hela 71 procent av försäljningen.

Att alla inte streamar sin sin musik kan vi nog slå fast. Med tanke på att fysiska medier såldes för 1,7 miljarder dollar förra året, bara i USA.

Även brittiska Entertainment Retailers Association (ERA) har lämnat rapporter som visar att vinyl gått förbi den kompakta disken och samma trender visas även i Tyskland och Japan.

Det visar sig dessutom att det inte bara är hifi-farbröderna som köper skivor för det varma ljudet längre. Många unga köper skivor för omslagets skull och känslan av att faktiskt äger en fysisk utgåva. Den artisten som sålde flest vinyl under 2022 var Tayler Swift med hela 1,7 miljoner skivor. Vilket också kan skvallra om att det skett en viss förändring.

Totalt av musiken som konsumeras står det fysiska mediet av en extremt liten del (11%) och streaming har helt tagit över (84%). Vilket inte är speciellt överraskande.

Har konsumerar du helst din musik?

Via: The Verge.

1 gillning

Köper CD

Jag ger vinylen 10, max 20 år sedan är det helt dött. Kvar blir en mindre handel med begagnat för samlare.
Att något som var dominerande/populärt kommer tillbaka, som en dödsryckning, är inget ovanligt.
Jag har kvar mina vinyler/stenkakor från då jag var ung, köper någon enstaka, då jag hittar något intressant, på myrorna eller marknader.

Streamar all musik. Men efter att jag börjat sätta upp mina filmer i bokhyllan igen har suget efter CD vuxit. Vi kanske uppskattar saker vi faktiskt kan ta på mer?

Jag vet inte om jag någonsin köpt en CD-skiva, kommer dock ihåg när pappa hade köpte Kent, Vapen & Ammunition.

Har aldrig köpt någon LP. :stuck_out_tongue:

Hade 8-10 backar vinyl (köpte mycket förr) stående uppe på vinden där det är minusgrader på vintern och uppåt 40-50 grader varmt på sommaren,
Sålde allt när Spotify slog igenom, bättre få pengar för det innan de temperaturerna förstör de.
Mycket bättre nu när man h ar tillgång till allt, saknar absolut inte det fysiska mediet.

Slängde alla cd-skivor nyligen, var nog närmare hundra stycken.
Fast några LP skivor har åkt upp på väggen och en LP spelare har kommit fram. Fast används sparsamt, jobbigt att starta om hela tiden.

Jag har även kvar alla de CD's, MD's, kassettband och DVD/Bluray jag köpt genom tiderna. Men jag tror inte de heller kommer att säljas/köpas annat än av några få entusiaster.

Vinylen har ju inte blivit populär igen nyligen utan denna trend har ju varit på uppgående i mer än 10 år. Runt 2000 var den ju på väg bort och många trodde att den skulle försvinna. Även jag. Många slutade köpa och gick över till streaming.
Sedan hur länge det kommer hålla i sig har jag ingen aning om och ganska ointressad av.

Jag köpte allt med Kent. Har fyra olika CD-versioner av Vapen & Ammunition och två LP-versioner. De ligger i ett ångestskåp med prylar jag inte har hjärta att göra mig av med.

2 gillningar

För fyra år sen när vi flyttade så skänkte vi all vinyl/VHS/CD/DVD till Love & Hope, så grejerna gör någon nytta någonstans. :slight_smile:

Jag var en manisk samlare av CD-skivor av en artist kring millenieskiftet och det hände att jag skickade upp emot 800 kr i USD i fysiska kontanter för att köpa skivor från andra sidan av jordklotet. Det hände aldrig att jag blev blåst. Vilket känns helt sanslöst nu i efterhand.

Senast jag köpte en CD-skiva var nog 10 år sedan. Har inte heller lyssnat på MP3:or sedan dess heller. Hela koncept med MP3-spelare slogs i princip ut av mobiltelefoner i kombinationer med streaming.

Själv slutade jag samla/köpa runt 2003-04. Musikintresset var dock fortfarande väldigt stort men såg mig själv inte som någon som skulle köpa vinyl igen.
Men 2020 var jag inne på Majornas Skivhall och köpte helt oväntat en igen. Sedan var jag fast.
Jag plockade fram alla mina vinyler som jag hade nerpackade och gick igenom allt. Rensade ut en del som jag inte ville ha och köpte en Sonos Play 5 för dom pengarna. Jag hade nämligen inte rikigt möjlighet att spela vinyl just då på ett smidigt sätt. Dagarna med stora högtalare och stereo var förbi.
Senaste tre åren har jag nog köpt 4-500. Och då framförallt många 7" singlar.
Gjorde om gästrummet hemma till vinylrum.:star_struck::loud_sound:

11 gillningar

Det finns en marknadsplats/databas som heter Discogs som är stor bland samlare där både skivaffärer och samlare säljer och köper.
Där kan man hitta det mesta och vad det ungefär är värt.
Man kan också lägga in sin samling där så man har en överblick av vad man har.

1 gillning

Det är väl först de senast 5-10 åren som det börjat produceras ny vinyl på allvar. Men jag tror att det är främst 50-60-70-talister och deras barn som just nu köper vinyl. När vi gamlingar dör ut kommer nog inte våra barnbarn att köpa ny vinyl i samma utsträckning.

Men det är vad jag tror. Sedan bryr jag mig inte heller direkt.

1 gillning

Trycket på fabrikerna är just nu så stort att det är 6-12 månaders väntan för att trycka upp vinyl beroende på upplaga och format.

Hur många pressfabriker för LP/Singel finns det? För några år sedan fanns det väl bara ett par tre stycken. Och dom gjorde inte så många skivor per dag vad jag minns.

Färre än 10 som kan producera i volym.
https://superdeluxeedition.com/feature/a-pressing-issue-how-the-vinyl-revival-has-caught-out-the-music-industry-during-the-pandemic/

Här är en lista över hur många som finns i varje land.
Sverige har 3 men den ända som är och räkna med är Spinroad utanför Göteborg.

Det är ju väldigt få som pressas i riktigt stora volymer.
Dom flesta görs i 500 till några 1000.

1 gillning