Vill införa förbud mot att flyga kortare sträckor

Hjälp mig. Finns det något scenario i Sverige där det går att flyga idag men där tåget samma strecka tar 3 timmar eller mindre som INTE involverar streckan Landvetter - Arlanda?

Malmö - Växjö

What? Vilket bolag få?

Ohh, det kollade jag inte. Spkte på Expedia (tror jag det var) :smiley:

Låter helt befängt.

Sorry, den valde Ronneby - Malmö med SAS. Men det är fortfarande enligt dina kriterier


Det är nog via Arlanda :slight_smile: dvs 12 timmar tåg :slight_smile:

Får antingen Arlanda eller Landvetter vara med men inte de båda?

Inte kollat upp men Sundsvall - Stockholm kanske?

Intressant att det tar 2 timmar med bil från Ronneby till Malmö :slightly_smiling_face:

Den är nog svår att få fram någon vettig sträcka

I grunden är jag för detta… Men är väldigt svårt att utföra tror jag.

Tänk tex de som åker från Umeå-Göteborg med incheckat bagage. De måste alltså ta ut bagaget på arlanda. Arlanda express till sthlm. sedan tåget till gbg.
Känns o-optimalt

Det är ca 4 timmar med tåg den sträckan.

Haha uppdraget är att hitta en sträcka som går att flyga med direktflyg men som vid tåg bara tar runt 3 timmar :slight_smile:

Men en av flygplatserna får vara antingen Arlanda eller Landvetter?

Japp! Skrev bara så för att jag den sträckan var den enda jag kunde komma på :slight_smile:

Vad är bäst ur klimatsynpunkt (liter bränsle/passagerare), flyga nästintill tomma plan Umeå - Göteborg direkt eller mellanlanda i Sthlm och därmed få med fler resenärer då trycket på gbg- Sthlm och Sthlm-umeå är högre än Umeå - Gbg? Man behöver ju en viss beläggning av platserna för att flygningen ska vara lönsam.
Start och landning som drar mest bränsle?

Du drar mer bränsle genom att mellanlanda på så sett. sliter även mer på planet.

Sedan som du säger är det inte ekonomiskt försvarbart att ha direkt flyg på sådana sträckor.

Man hoppas ju elflyget kommer ändra mycket av detta då det ekonomiskt går ihop att flyga 10 personer 40 mil några gånger om dagen.

6 gillningar

Det här kommer man runt på ett bättre sätt. Jag tycker inte att småflygplatser som inte är kommersiellt hållbara ska hållas flytande med skattemedel. T.ex. på flygplatsen i Pajala kan det i bland lyfta med en passagerare som betalat 99 kr för att flyga sträckan på 22 mil till Luleå. Jag kör ofta mellan Pajala till Gällivare. En sträcka på 15 mil. Med den lilla hybriden som jag kör, Toyota CH-R, blir bensinkostnaden för den sträckan cirka 130 kr. Det är helt absurt.

1 gillning