Vilken widget har ni på hemskärmen?

Jag har precis bytt bil. Tidigare bil hade stöd för widgets och jag hade en sådan på hemskärmen, tog upp 2 rader. Nya bilen har en app men inte stöd för widget så just nu har jag ett stort, gapande hål på min hemskärm. Letar efter något att ersätta det med och blev nyfiken på vad det är folk har för widgets på sin hemskärm?

Tänker hemskärm som förstasidan, vad är det för widget du vill se direkt när du låser upp din telefon? :slight_smile: Jag hade som sagt bilen...

Standard (tror jag).
Batterinivå på olika enheter.
Väder.

Men ska väl sätta ihop något eget någon dag. :slight_smile:
Finns ju en del widget-gurus här på forumet.

Oh sånt här tycker jag är väldigt kul att diskutera och jämföra. Jag har mer och mer börjat jobba med olika fokus. Men, när jag inte har något fokus ser det ut enligt följande. På sida 1 har jag en kalender-widget och nedanför har jag Thing3 (2 st) den ena är dagens to-do och den andra är inboxen. På sida 2 (av 2) har jag Apple Music, Lumy och Waterminder.

Jag tar stor inspiration ifrån Ali Abdaal. Här har du en bra video på temat https://youtu.be/dx2XP_Oo6do?si=SDThzFJ13s1O6u8O

Ooh produktivitet, nu snackar vi! Hade länge Todoist men jag fastnar aldrig för den applikationen, den känns sådär.. Så då har man glidit iväg osv.. Nöjd med Things3?

Tack för videon, ska kolla och grotta ner mig! Sånt här kan ta upp alldeles för mycket av min tid... :smiley:

Han och Tiago Forte är riktigt bra källor för inspiration. när det kommer till produktivitet. Jag har använt både Modist (som betalanvändare) och Things3 och jag måste säga att jag älskar det avskalade och enkla i Things3. Inköpspriset kan vara avskräckande för en del, men jämför man det med vad ToDoist skulle kosta per år så är det inte så farligt.

När det kommer till Tiago skulle jag rekommendera att läsa på om PARA och CODE. Det har förändrat mitt digitala liv.

Denna video förändrade ALLT för mig. Hoppas du finner samma glädje och inspiration i den som jag gjorde.

Talar vi om hemskärmen på iPhone? Min ser isf ut så här.

4 gillningar

Du är ju ett pro på det där, lite avundsjuk. :slight_smile:
Kan man inte få bort Widgy-texten?

Hur gör man det där? Finns det någon widget-for-dummies?

1 gillning

Nej, app-texten får man tyvärr leva med :man_shrugging:t3:

Hur man gör det, ja…enklaste och säkert tråkigaste svaret är att leka runt med det. Min är inte jättesvår, du kan ju ta det som en utmaning och försöka replikera den. Fastnar du så bara hojta så ska jag försöka hjälpa till så gott jag kan :blush:

1 gillning

Får jobba på det, tack. :slight_smile:

Så här ser det ut på iPaden just nu, med liknande upplägg:

3 gillningar

Para är bra men inbox zero är en game changer.

Har testat Notion men är inte helt nöjd tyvärr

Jag har stångats en hel del med Notion och gett det nya chanser flera gånger om. Men det känns som att det är på tok för avancerat för mina behov. Jag håller mig till Evernote även om deras nya priser får det att svida i plånboken.

Riktigt snyggt, pillade lite med Widgy igår, kanske är det man bör leka med istället för att ha en app där, snyggt! Även ipaden längre ner var ju riktigt nice :slight_smile:

1 gillning

Många verkar gilla Notion när man kollar men håller med om att det länns för avancerat, det vill göra så mycket mer än det jag behöver. Använder också Evernote en del, gillar cross platgorm-möjligheten.

Spenderade tid med PARA igår, unhar jag en timme tågresa framför mig, bara börja sortera :sweat_smile:

2 gillningar

Ja det är ganska komplext och lätt att göra det lite för rörigt. Använder det mest i jobbet dör jag måste köra webbversionen men är inte helt nöjd.

Funderar på hitta någon annan lösning, men måste ha en webclient

Jag älskar widgets och att slippa öppna en app för att få information som jag flera gånger per dag tittar på.

Just nu har jag börjat bygga widgets i Widgy som jag skrev om i en anna ntråd för några dagar sedan. Gillar att kunna styra det information och utseende som jag vill, få widgets att bli enhetliga i färg och form. Det är nekelt, går snabbt och jäkligt kul :slight_smile:

Mina två första skärmar visar information om väder, börs, steg/rörelse och kommande möten.

Visst har du en EX30 nu? Till många appar finns det sätt att presentera data i widgets även om inte biltillverkarens app har stöd för det (vilket är så konstigt att inte alla har). Såg t.ex. denna för Polestar:

1 gillning

Hmm, kanske alldeles för ovan med widgets, det går alltså att bygga widgets baserat på data från appar? Låter onekligen intressant. Åker en BMW i4 just nu och där saknas widget, tyckte det var så smidigt med Tesla där man kunde se laddstatus, snabbtryck för klimat etc.

Ju mer jag läser denna så känner jag att städa upp telefonen vore kanske på sin plats! Allt för att prokrastinera (apropå todo-appar :sweat_smile:)

Edit: Men se där, BMW har widgets… men appen finns inte i listan över valbara widgets, trodde den buggen var över..

Ja det går att göra en hel del men det finns ju en hel del begränsningar. I Polestar-widgeten ovan tex används Tibber som har ett API mot Polestar för att få ut data och sedan visa i en widget så inte helt "straight forward" :slight_smile:

Men är du helt säker på at BMW inte har, ser ut att ha funnits tidigare. Men kanske är olika mellan fossil/el-apparna:
https://www.reddit.com/r/BMW/comments/z1247r/new_mybmw_app_update_adds_more_widgets/