Vilken robotdamsugare ska man välja?

Nu har min sug gått sönder och jag har inte för avsikt att försöka laga den.

Jag har tidigare haft en Roborock S6 och den fungerade bra men hade en tendens att fastna på vissa mattor med mycket fluff.

Sen så skaffade jag en Pure i9.2 och det är den som har gått sönder nu.
Den var totalt värdelös så en likadan vill jag inte ha igen.

Jag är lite allergisk mot "kina-prylar" så ser gärna något alternativ men kan acceptera det sura äpplet om det inte finns något bra alternativ.

Autotömning/Automopp är trevligt men absolut inget krav.

30+30kvm parkett.

Den ska vara prisvärd

Hit me med alla tankar och idéer

Det beror ju helt på vad du menar. Finns ju väldigt stora prisskillnader. Ska du ha top of the line så är det väl Dreame L20 Ultra som gäller. Vill du ha nåt billigare som fortfarande är bra så skulle jag säga kika på Roborock i 6-7000kr klassen. Tror de senaste heter Q8.

Edit: Ska du ha en som är bra på allt, får du nog räkna nånstans runt 13k. Vill du ha en som är bra på att dammsuga men även kan moppa men kanske inte så bra, så kan du komma undan för halva priset.

Jag kör en Roborock S7, den funkar helt ok för vad det är, men jag är sugen på att uppgradera. Dock har jag inte riktigt de pengarna just nu. Ska man köpa en idag, så kör på en från ett känt märke, det är lättare att få tag i reservdelar.

Prisvärd som i ett bra pris för tillräckligt bra funktioner.

Exvis Dreame har en maskin med (som har förstått det) automopp och autosugning/tömning

Det finns flera olika med samma funktioner som den med olika pris. Är det värt att betala mer för en Roborock eller en Roomba? Eller skulle en dreame eller vad nu det blir funka lika bra.