Vilken NAS?

Det är en fin NAS. Plex pass och kör Plex via docker istället för deras egen package så kommer det lira fint.

Transmission, Radarr, Sonarr är smutt också om du håller på med sånt! :slight_smile:

Välj en model som kan köra docker.

DS920+ verkar kunna köra det i alla fall: https://www.synology.com/sv-se/dsm/packages/Docker

Är det för att slippa en Synology-version av Plex servern?

Den levereras direkt från Plex, du får installera den manuellt via .spk.
Så Plex behöver inte köras i Docker.

Fast då är det DSM versionen. Som jag förstått det så fungerar HW accelaration bättre genom docker. :slight_smile:

Möjligt, inte haft några problem med det. :slight_smile:

1 gillning

Det beror väl på hur viktigt det är att det funkar. Jag kör allting hemma och det är inte superviktigt att det aldrig strular.

Min poäng var mest att det funkar riktigt bra med gamla grejer. Enda gånger det strular är med gamla obskyra komprimeringar.

Googlade runt lite. Verkar som att många rekommenderar Docker istället för DSM för att slippa att tredjepartsappar går sönder när man uppdaterar DSM-versionen. Tydligen så small det ganska rejält för många när DSM 7 släpptes.

1 gillning

Behöver man förresten en OS-disk till DS920+, eller följer det med en liten SSD?

Behövs inte någon separat disk för OS.

OS:et DSM "sprids ut" på de interna diskarna. Man ju plocka ut en disk och ersätta den med en ny utan att stoppa systemet. Gjorde det själv för några veckor sen.

Vad är syftet med att installera en eller två NVMe SSD?

Cache.

Lite snabbare read/write. Inte speciellt lockande för mig om jag nu förstår det hela rätt.

Det kan vara användbart om man t.ex. sätter upp en e-postserver eller webserver med många användare. Annars har det nog mycket begränsad effekt.

Jag provade läs-cache med en SSD. Den nyttjades inte mycket (man kan se det i DSM) så den SSD:n plockades ut.

1 gillning

Följer upp med en till fundering. Är det normalt att man i princip inte kommer åt sin NAS under ca två dagar då den jobbar på att få ordning på tre nya hårddiskar? Först var DSM segt osv, men nu kommer jag inte åt min NAS i huvudtaget :frowning:

Nej skulle jag säga.

Nej, aldrig varit med om.

Ok. Får lägga en ticket på det. Stannade vid steg 2/3 :confused: