Vilken NAS?

Tänker snurra upp en Plex-server och funderar på vad jag bör gå på. Hur tänker ni? Funderar just nu på antingen DS420+ eller DS420j. Osäker på hur bra j-modellern är på tex transcoding

Synology, helt rätt. En så dyr du känner att du har råd med. Mellan dessa två, DS420+.

Bättre CPU.
Mer RAM (och uppgraderingsbart).
Etc..

Hur klarar DS420+ transcoding. Pallar den med 4K tex osv?

Är rätt okunnig inom området och vill inte vara dumsnål :confused:

Nätt och jämnt skulle jag säga. Det sitter en 2-kärnig Intel Celeron processor på 2,0 GHz i den.
Det beror nog på vilken bithastighet filmen har.
Den nya DS923+ är bättre i så fall. Den hade jag köpt om jag inte redan har en fullt duglig DS916+.

Men det borde inte idag vara något problem för den TV eller uppspelare att hantera de flesta codec utan att behöva koda om filmen. Både HEVC (h.265) och AVC (h.264) bör stödjas direkt.
Då försvinner behovet av "transcoding".

Apple TV ett väl lite tveksamt när det kommer till stöd vad jag förstår? Har två stycken som primära klienter.

Apple TV (4K) har inbyggt stöd för både HEVC och AVC. Däremot kan vissa ljudformat som DTS behöva transkodas till AAC. Det kräver dock inte så stor datorkraft.

Så jag borde klara mig med en DS420+? Den kostar ca 5700:- och en DS923+ 7000:-, så skiljer sig 1300:-. Dumt att inte gå på 923:an när det bara är 1,3 mer?

Jag tycker ju det. I DS923+ sitter det en AMD Ryzen 5. Det är en helt annan kaliber än motsvarande Celeron i 420+-modellen.

Bättre för framtiden helt enkelt.

1 gillning

Då får det förmodligen bli en sådan. Tack för hjälpen :slight_smile:

2 gillningar

Bra val, har en DS1821+ som också har Ryzen, funkar riktigt bra.

Vill man hålla nere priset kan man köpa en Nas med bara en disk. Det är ganska ovanligt att diskarna går sönder och ofta kan man kombinera disken med en cloud lösning som backup.

Viktigt att komma ihåg att om man ska köra plex på en NAS så är det mycket bättre med en Intel processor. Här kan man läsa om vilka som stöds!

  • A recent Intel CPU meeting these requirements:
    • 2nd-generation Intel Core (Sandy Bridge, 2011) or newer (we recommend 5th-gen Broadwell or newer for the best experience; Sandy Bridge, in particular, is known to sometimes have poor visual output on some systems)
    • Supports Intel Quick Sync Video (Not sure? Look up your processor)

Där ser man. :+1:
I min DS916+ sitter det en Intel propp (Pentium N3710). Plex fungerar nästan alltid bra.

1 gillning

Jag har en Qnap TS-251 från 2016 och kollar Plex via en gammal Apple TV. Funkar nästan alltid kanon.

Oj. Då bör jag alltså gå med en DS920+ som verkar ha en GPU till skillnad från DS923+ om jag förstår det korrekt.

Den (GPU:n) har du väl ingen nytta av? Det finns ingen HDMI-port på en DS920+. (Andra Synology NAS:ar har det).

Det är alltså den integrerade GPU:n som följer med Intel processorn.

Edit: Kollade snabbt på en video i ämnet.

DS923+ är inte bäst på att transkoda 4K material med hög bithastighet. Om man tror sig behöva transkodning så är nog en DS920+ ett bättre val, med sin Intel processor.

Funkar nästan alltid gör mig orolig. :joy:
Kör du allting hemma eller delar du med dig?

1 gillning

Som Plex server så hade jag gått på en typ intel nuc SFF dator istället med typ i5/7, 16-32gb ram, nvme/ssd. Sen kört en NAS för lagring. Då kan du köra en billig nas för lagring men du har lite mer kraft i ”servern” :facepunch:t3:

Antar att det är ”bäst”, men tror att jag ändå landar i en DS920+ då det bör duga fint 99% av fallen :slight_smile:

Jag kan alltid expandera med en PC senare.

1 gillning