Vilken kaffebryggare ska man ha?

Trodde du körde med samma sen kriget när ni drack surrogatkaffe :joy:

Tror gör man i kyrkan. :rofl:

Är det inte tiden till att eftervärmen stänger av? Så har jag alltid tolkat knappen, men aldrig kollat.

Det enklaste svaret på vilken kaffebryggare man skall ha är ingen :sunglasses:

Det skall vara press alla dagar i veckan!

Här är Moccamasters svar på vad kanppen ä till för så det är som @Yoke svarade:
image

1 gillning

Jag har den i trekvartsläget hela tiden , blir så jäkla varmt annars så då får man vänta evigheter på att kunna dricka

Jag har en Moccamaster som är drygt 7 år och förutom att jag har kraschat en kanna i disken så funkar den som om den vore ny. Jag är helnöjd.

Har även en Wilfa kaffekvarn liknande @xms67 och @marges, av den äldre modellen men som jag har förstått av att läsa mig till så är de rätt så lika. Tror de är något år äldre än min kaffebryggare så närmare 10 år kanske.
Ska du ha en kaffekvarn så rekommenderar jag skarpt att skaffa en med malskivor och inte någon variant med knivar som hackar sönder kaffebönorna. En knivkvarn är inget alternativ enligt mig utan då kan man lika gärna köpa färdigmalet kaffe.

1 gillning

Gör jag 4 koppar som jag oftast brygger så står den på 3/4 läge men om man har gäster så man brygger 8-10 koppar så slår jag över till det varmare läget. När man sedan har serverat och om det då bara är någon kopp kaffe kvar i kannan som ska stå på värme så slår jag tillbaka till 3/4 annars tycker jag det bränner.

4 gillningar

Samma här..:+1:

Måste bara återigen glädja mig åt vilken skillnad det blev att dricka egenmalet kaffe. Gjorde idag ett test, bryggde först en kopp Mollbergs färdigmalt kaffe, sedan en kopp Mollbergs hela bönor som jag malt själv i min superbilliga kaffekvarn med knivar. Skillnaden är enorm. Trodde att jag skulle tycka att det blev jobbigt i längden att hålla på och mala bönor, men har insett att det kanske tar max en minut längre och kaffet blir hundra gånger bättre.

6 gillningar

Just denna del har jag alltid kört på:

Förslut därefter förpackningen med en påsklämma och placera den i en burk. Allra helst en burk som inte är genomskinlig. Förutom detta bör du även tänka på att burken ska släppa in och ut så lite syre som möjligt.

Har man en stor påsklämma, sådan som är avsedd för kaffe, så undrar jag om burken inte är lite överkurs :thinking:

1 gillning

Hängslen och livrem...
:nerd_face:

:sweat_smile:

Vi :heart_eyes:

Så galet att det inte finns i de flesta nybyggen. Det bästa vi gjorde i köksrenoveringen. Köksön var iof också rätt trevlig.

Det är ju en fantastisk förvaring, men nästan ingen utöver ni har det idag..:grin:

1 gillning

Tror att det är lite på uppgång med skafferi i nybyggda kök. :slightly_smiling_face:

1 gillning

Det är ju bra..:+1:.

Tror att problemet med skafferi är lite som förvaring i övrigt i moderna bostäder, det är inget som prioriteras då det är kvadratmeter som "försvinner" och "kostar pengar".
Sedan är det ingen som använder skafferierna för idag äter man ute och äter man hemma så är det hämtmat eller halvfabrikat. Köket finns där mest för att vida upp när man har gäster :joy:
Svenskt fika med kaffe och bulle löser man iofs. :coffee: :cookie: