Vilken inbyggnadsugn passar?

Vår älskade Mikro har slutat att fungera. Det är låssystemet som gått sönder. Knappen man öppnar med är helt lös och likaså låsarmarna i dörren. Funderar lite på om det går att laga? Å andra sidan är Mikron över 10, troligen runt 12-14 år gammal och den enda vitvaran som är kvar utöver spishällen från att vi flyttade in.

Men hur vet man vilka nya ugnar som passar? Öppningen där den står är 36 cm hög och 56 cm bred. Antar att det är någon form av standard? Men ser att man i annonser pratar om "För inbyggnad i 38 cm nisch." Vad betyder det? 38 cm på höjden? Räknar man själva hålet eller inkluderar det "tak och "golv? Då blir vår öppning 38 cm.

Inser nu att det såklart följer 60 cm standarden. Men med tummen mitt i handen var det inte solklart..:grin: Och 60 cm får man om man lägger till väggarna, inte mäter hålet..:sunglasses:

Då blir det ju 38 cm på höjden inkl golv och tak..:sweat_smile:. Nu känner jag att jag är inne i ett flow..:rofl:

1 gillning

Personligen tycker jag Mediamarkt har bra och detaljerad info :slight_smile:

1 gillning

Ibland är det bättre att kontakta en hantverkare. :joy::joy::joy::joy:

Nu ska vi inte vara sådan... Även om jag nu står här och funderar på hur f_n man får ut den gamla. Var sitter skruvarna? Två fram fick jag bort men det måste sitta några bak/under. Men där kommer man ju inte åt.

Den lossnade.

2 gillningar

Då tar man fram bruksanvisningen, sen gammalt. :joy::joy:

Luckan? :joy::joy::joy:

Grr, den är för hög. Dels går den inte att få in då den slår emot luckan ovanför och dels går då inte den luckan att öppna. Nu har jag tryckt in den så att den hamnar 6-7 mm snett(den sticker ut lite på vänster sida) och då går som sagt inte luckan att ovanför att öppna. Men ugnen går att använda. Familjen glad. Tills de försöker öppna skåpdörren ovanför. Men förhoppningsvis sker det först imorgon. 24 timmar frid..:sunglasses:

Bestämde mig alltså för att behålla den och planera för ett större projekt där jag sågar av luckan/skåpsdörren ovanför ca 1 cm. Om man nu bara hade en lite verkstad med en bandsåg i källaren skulle det vara gjort på ett kvick. Men nu blir det på att göra-listan istället.

1 gillning

Så är det tyvärr oftast. Det finns ingen standard och det passar sällan utan modifiering.

1 gillning

Det gjorde mig lite lättare i sinnet att höra. Nu ska vi bara såga lite. Väntar dock till svärsonen kommer..:sunglasses:

2 gillningar

Det brukar fixa till sig efter 3 vändor på Bauhaus. :joy::joy:

2 gillningar

Eller 2-3 whisky.

3 gillningar

Då blir det nog 100%. :joy::joy:

3 gillningar