I värsta fall sitter jag lite i skiten, bergvärmepumpen kan ha gett upp. Förhoppningsvis kan en tekniker hitta något enkelt fel på nuvarande och laga den.
Men nu är jag i den situationen att om den inte går at laga så måste jag köpa en ny och det snabbt. Det är ju ingen pryl man kan vara utan ett tag så där. Jag har noll kunskap om vad man ska titta efter och har inte gjort någon research annat än lite ikväll. Så vad ska man titta efter? Vilka märken bör man hålla ögonen på? Nibe och IVT är nog de jag känner till.
Vad mäter man en bra värmepanna på och i? SCOP verkar vara ett centralt sätt att mäta någon form av effektivitet. Men är det bara att gå på ett högt eller finns det något att tänka på? Andra sådana nyckeltal?
Det enda jag vill ha är en billig, hög kvalitet och uppkopplad. Enkelt va..
Det är lite speciellt, men jag är väl inte den ende som börjar titta på en ny värmepump när huset är på 17 grader och sjunkande…
Så vad säger Bubblans experter?
För händelseutvecklingen kring nuvarande tänkte jag köra det i den andra tråden. Här är syftet at mejsla fram vad för ny jag ska köpa om jag hamnar i det läget.
Jag valde Thermia, men största anledningen var väl installatören, de var grymma att ha och göra med, kom på utsatt tid och var väldigt smidiga. Så jag har sålt in 3 VPs ytterligare åt dem
Men när vi köpte var väl Thermias Atlas den som kändes bäst på pappret också.
Kollade även Nibe, IVT och Viessmann men väntar än på att deras representanter skall komma och lämna offert, 3 år senare (det gäller ju dock lokalt här)
Thermia har HGW som känns som en bra grej som särskiljer dem lite, men mest nice to have kanske och ger mest på högtempsystem.
Att deras installatörer är ”utbildade” via tillverkaren är väl bra, men IVT kör samma grej. IVT och Bosch är samma hårdvara typ men med skillnaden ovan som jag förstått det.
Idag har väl alla ”appstyrning” men det var en bra grej.
Vi ville köra på en inverter, vissa verkar föredra en On/off med volymtankar.
Men det är väl Scop/Cop som anger effektiviteten, dvs hur mycket du får ut i värme från den energi den drar. Men här ligger nog de flesta nya pumpar på liknande nivåer.
Vi installerade ju även frikyla, men det är ju ett eget system, men guld värt
Körde Bosch i min gamla kåk, installation 2014 och fungerade bra sålänge jag bodde där. Nya ägaren var också nöjd tills han byggde om hela värmesystemet utan att kolla om grejerna skulle fungera med pumpen.
Jag har inte så stor erfarenhet av just bergvärmepumpar, mer an andra typer av värmepumpar.
Min rekommendation på fabrikat är Nibe då de är stora och kända men min största rekommendation är att välja en installationsform som du får bra kontakt med och som kommer ställa upp när det blir problem.
Moderna värmepumpar är numera frekvensstyrda så se till att det är en sådan för det ska leda till jämnare drift och därmed mindre slitage.
Leverantören bör även kolla upp kapaciteten på ditt befintliga borrhål. Är det länge sedan du installerade den bergvärmepumpen som du ska byta ut så kan det hända att borrhålet är för litet för den nya pumpen.
Sätter man en för effektiv pump i ett för litet hål så kan en modern bergvärmepump "döda" hålet genom att vara så effektiv så att borrhålet fryser och då tinar det inte förens till sommaren igen. Nya bergvärmepumpar är effektiva.
Avslutar med att slänga in en joker.
Det finns en svensk tillverkare Qvantum som gjort en stort omtag de senaste åren med och som kämpar för att bli en konkurrent till Nibe i branschen. Som jag har förstått det så höll de tidigare på med fastighetsvärme men numera har de en stor sättning på värmepumpar även till villor men en nystartad fabrik i Åstorp. De satsar även stort i Europa på värmepumpar för att minska gasberoendet.
Jag valde lokala firman. Ringde runt till 8-10 firmor under 2022. Två svarade varav den ena var lokala firman. De gjorde en ordentlig kalkyl och hjälpte till mycket med vår gamla pump när vi var nyinflyttade.
Som @richardtenggren och @Pdov skriver är det viktigare med en bra firma som dyker upp när man behöver än att det står nibe eller ivt på pumpen.
Vi har en ivt geo 608, inverter istället för on/off och den går fin fint.
Uppkopplad är den med