Vilka är era bästa Raspberry Pi-projekt?

Jag vet att dom håller på att testa en ny kernel. 6.1. Den kommer troligtvis sitta i nyare OS. Det måste dock komma ut en ny Linux kernel innan 6.1 kan bli en LTS kernel. Frågan om dom väntar in det eller uppdaterar innan.

1 gillning

Om ni som mig inte har stenkoll på Linux kommandon kan jag rekommendera filhanteraren Midnight Commander. För oss som varit med ett tag känns den igen som Norton Commander. Körde den nyss när jag skulle kopiera filer fram och tillbaka...

"sudo apt install mc" och sen är det bara att köra.

2 gillningar

Det är inte så viktigt om man kan Linux eller inte! Bara man använder det! :wink:

Testkört en Radxa Rock 4 SE en sväng nu på natta! Armbian som OS på den. Performance känns som en RPi4 typ. Har dock kört via MicroSD-kort, (SanDisk Extreme Plus 64GB) och inte med eMMC eller NVMe. Det bör dock ge lite extra prestanda och vara stabilare än MicroSD-kortet.

Jag ska dock testköra Android + lite annat på den innan jag bestämmer mig om jag gillar den eller inte. Snäppet dyrare än en RPi4 och mycket mindre tillbehör ute till den. Men kan vara ett alternativ till Raspberry Pi 4 om man inte får tag på en.

1 gillning

Satt och lekte lite nyss med MicroSDs. Har ett tips såhär på natten/morgonen. Har ni en USB3-kortläsare så kör in SD-kortet i den istället. Jag dubblade min fart på det:

I Raspberry Pi:

USB3-kortläsare:

Det är ett Sandisk High Endurance minne på 64GB med en billig kortläsare från kjell. Plexgear Minneskortläsare SD USB 3.0:

5 gillningar

Jag har satt upp AdGuard Home på en Raspberry Pi 3 och lagt in som DNS server på PfSense fast det känns som jag missar något för den blockerar inget. DNS förfrågningar tickar upp så den är ändå med i matchen.

Saknas någon blocklista? Eller vad kan det vara?

Tacksam om någon vet. :slight_smile:


Har du lagt in några Upstream DNS Servers? Vet inte om det beror på det.

Jag kör med dessa;
htt ps://dns10.quad9.net/dns-query
htt ps://dns.google/dns-query
htt ps://dns.cloudflare.com/dns-query
htt ps://dns.adguard-dns.com/dns-query

Sen har jag några fler blocklists. Men beror troligen inte på det.

3 gillningar

Prova på din RPi3b+ :wink:sudo nano /etc/resolv.conf sen ändra dns till 8.8.8.8 och 1.1.1.1 :kissing_heart:

EDIT igen:

Slå av wifi på RPin är också smart.

sudo rfkill block wifi
2 gillningar

Det är nått som är fel i PfSense, specar jag DNS lokalt på MacAiren mot AdGuard Home så fungerar det men inte om jag lägger in i routern att hela nätet ska använda AdGuard Home, då blir DNS stendött.

Tack för tipsen, tar nya tag imorgon. =)

Edit: Troligen ligger felet i DNS Resolver​, är alldeles för trött för att gräva i den nu.

Såg att jag hade missat den gröna Tillämpa knappen för att spara Upstream DNS server på min RPi3b :wink: , hade skrollat direkt ner till spara knappen. :smile:
Ska bara få den att fungera ihop med PfSensec routern nu, internet är ju fullt av information så det löser sig snart.

4 gillningar

Nu rullar AdGuard Home på Rasp3B, finns massor av hjälpsamma människor där ute, och här. :slight_smile: Och med DNS är det en viss tröghet innan ändringar slår igenom så att bara vänta löser en del problem.

Jag ser att jag har noll "Blockerad skadekod/phising" Betyder det att vi inte går inte på skumma siter eller att jag inte har något skydd igång? Nån mer lista man bör köra, eller nån som är överflödig?

Inte Pi, men tyckte denna var riktigt frän.

3 gillningar