Vilka appar dyker upp i widget "Favoriter" mm

I iPhone finns det ett par funktioner för appar man använder mycket. T.ex. widgeten favoriter. Men även det som kallas Siriförslag om man drar skärmen nedåt.
Vad avgör vilka appar som fastnar där? Det är i alla fall inte vilka man använder mycket. Betala vissa appföretag för detta eller kan man koda en app för just den funktionen? Eller försöker iPhone vara lite smart och lista ut vilka de tror jag vill använda igen? Det misslyckas den med vad gäller mig kan jag i så fall konstatera.

Jag inbillar mig att den bland annat väljer utifrån var du befinner dig och tid på dygnet. Tycker mig åtminstone se ett mönster av dessa parametrar.

Men vissa appar dyker nästan aldrig upp där. Andra behöver man bara tänka på så sitter de där en halv dag.

Det kan stängas av i appens egna inställningar, eller via ”Siri och sökning” men förval är att det är på. Så här kan det se ut för Postnord-appen:

Jag noterar t.ex att jag stängt av det på Apples Podcast-app. Antagligen tröttnade jag nån gång på att den gav mig förslag jag inte var intresserad av. :man_shrugging:

1 gillning

Var det skamliga förslag? :joy::joy:

I wish, nej för seriösa!

Så är det alltid. Man är ju avis på de som blir sextrakasserade på arbetsplatsen, det händer ju aldrig. :joy::joy:

Hos mig visas appar jag använder ofta beroende när på dygnet det är och vilka appar som jag använt nyligen. Även beroende på vad jag är. Tycker det funkar riktigt bra med förslagen som visas där.

1 gillning

De jag kollade var på.

Du tycker inte att vissa appar nästan aldrig dyker upp?

Nästa alla appar som finns på mina två hemskärmar dyker sällan upp. Vilket är bra. Det är ju appar som ligger i appbiblioteket och som används ofta som skall dyka upp i Spotlight.