Elbilar finns i många färger, former och storlekar – men delas också upp två olika grupper baseras på om dess arkitektur är på 400 volt eller 800 volt.
Denna artikeln är skriven i samarbete med Ladda.ac – hitta bästa laddaren för dig
Det är först på senare år vi har börjat prata i termer om volt och det rör sig alltså om spänningen i batterierna. Anledningen att biltillverkarna velat öka spänningen i bilarna är för att det också korrelerar med hur snabbt dessa sedan kan laddas upp – ström (Ampere) gånger spänning (Volt) lika med effekt (Watt).
Men för att det skall fungera måste laddstolparna också stödja den högre spänningen. Om laddplatsen kan erbjuda högre effekt än 200 kW och uppåt så är det alltid 800 volt. Det går inte att nå högre effekt än så med 400-voltsladdare. Tesla är undantaget.
Ingen bil har precis 400 eller 800 volt
När vi pratar om 400 eller 800 volts-arkitektur så handlar det inte om att de har exakt en spänning på dessa båda nummer. 400 voltsbilar kan ligga mellan 150 och 500 volt medan 800-voltsbilar kan ha en spänning upp till hela 920 volt
Det går långsamt att ladda på fel laddare
I exemplet i videon använder vi bilen Xpeng G9 som kan ladda hela 320 kW med 800-voltsladdare. Då används en störmstyrka på närmare 500 ampere och en spänning på runt 650 volt. Om vi väljer en 400-voltsladdare i stället så är det inte bara så att spänningen minskar och vi får en lägre effekt på grund av det.
Bilen måste nämligen spänningsomvandla så att batterierna får den spänningen de för stunden behöver (spänningen ökar i takt med att batteriernas laddnivå ökar). Här är det upp till biltillverkaren att bestämma hur det skall gå till och därmed går det olika långsamt för olika bilmärken.
800-voltsbilarna Kia EV6 och Hyundai Ioniq 5 & 6 (240 kW laddning vid 800 volt) som delar samma plattform klarar att komma upp i runt 100 kW medans plattformsparet Audi Etron GT och Porsche Taycan (270 kW laddning vid 800 volt) klarar att ladda med 150 kW från 400-voltsladdare. Kia EV9 (210 kW laddning vid 800 volt) har egentligen samma plattform som EV6 och Hyundai-bilarna men den jobbar med något lägre spänning både vid 800-volt och 400-volt och landar på runt 95 kW.
Xpeng G9 är den som laddar långsamt av dessa bilar och klarar komma upp i runt 85 kW. Fortsätter vi använda denna bil som exempel gäller alltså följande vid olika typer av laddare. Notera att 400-voltsbilarna naturligtvis måste stödja så hög effekt som laddarna i tabellen kan ge för att vara relevanta för respektive exempel.
Tesla är undantaget
Tesla ger möjligheten att ladda upp till 250 kW på senare modeller trots att de baseras på 400 voltsarkitektur men då CCS-standarden inte medger mer än 500 ampere så har Tesla löst det genom att gå i från standarden på sina egna laddstationer. Därför kan Teslor i normalfall inte ladda snabbare än 200 kW utanför sitt egna laddnätverk. Det finns dock andra som också börjat pumpa upp strömstyrkan över 500 ampere.
I gengäld är det lätt att luras att våra 800-voltsbilar skall komma upp i samma höga hastigheter på Tesla Supercharger-stationerna. Men samma princip gäller som på övriga 400-voltsladdare – att bilarna behöver använda sin egna spänningsomvandlare och då gäller alltså 85 kW för Xpeng G9, 150 kW för Audi e-tron GT och Porsche Taycan samt runt 100 kW för Kia- och Hyundai-bilarna
Inte säkert att det fungerar hos Tesla
Flera bilar har dock problem att starta laddningen överhuvudtaget hos Tesla. Detta gäller både Xpeng G9 som fungerar bra på de så kallade V3-laddarna men inte de nyaste V4-laddarna. Kia- och Hyundai-bilarna har å sin sida problem att starta på V3-laddarna men tycks fungera bättre på de nyare V4-laddarna.
Denna artikeln är skriven i samarbete med Ladda.ac – hitta bästa laddaren för dig