Viktigt att tänka på när du skall ladda din elbil med 800 volt

Från sajten:


Elbilar finns i många färger, former och storlekar – men delas också upp två olika grupper baseras på om dess arkitektur är på 400 volt eller 800 volt.

Denna artikeln är skriven i samarbete med Ladda.ac – hitta bästa laddaren för dig

Det är först på senare år vi har börjat prata i termer om volt och det rör sig alltså om spänningen i batterierna. Anledningen att biltillverkarna velat öka spänningen i bilarna är för att det också korrelerar med hur snabbt dessa sedan kan laddas upp – ström (Ampere) gånger spänning (Volt) lika med effekt (Watt).

Men för att det skall fungera måste laddstolparna också stödja den högre spänningen. Om laddplatsen kan erbjuda högre effekt än 200 kW och uppåt så är det alltid 800 volt. Det går inte att nå högre effekt än så med 400-voltsladdare. Tesla är undantaget.

Ingen bil har precis 400 eller 800 volt

När vi pratar om 400 eller 800 volts-arkitektur så handlar det inte om att de har exakt en spänning på dessa båda nummer. 400 voltsbilar kan ligga mellan 150 och 500 volt medan 800-voltsbilar kan ha en spänning upp till hela 920 volt

Det går långsamt att ladda på fel laddare

I exemplet i videon använder vi bilen Xpeng G9 som kan ladda hela 320 kW med 800-voltsladdare. Då används en störmstyrka på närmare 500 ampere och en spänning på runt 650 volt. Om vi väljer en 400-voltsladdare i stället så är det inte bara så att spänningen minskar och vi får en lägre effekt på grund av det.

Bilen måste nämligen spänningsomvandla så att batterierna får den spänningen de för stunden behöver (spänningen ökar i takt med att batteriernas laddnivå ökar). Här är det upp till biltillverkaren att bestämma hur det skall gå till och därmed går det olika långsamt för olika bilmärken.

800-voltsbilarna Kia EV6 och Hyundai Ioniq 5 & 6 (240 kW laddning vid 800 volt) som delar samma plattform klarar att komma upp i runt 100 kW medans plattformsparet Audi Etron GT och Porsche Taycan (270 kW laddning vid 800 volt) klarar att ladda med 150 kW från 400-voltsladdare. Kia EV9 (210 kW laddning vid 800 volt) har egentligen samma plattform som EV6 och Hyundai-bilarna men den jobbar med något lägre spänning både vid 800-volt och 400-volt och landar på runt 95 kW.

Xpeng G9 är den som laddar långsamt av dessa bilar och klarar komma upp i runt 85 kW. Fortsätter vi använda denna bil som exempel gäller alltså följande vid olika typer av laddare. Notera att 400-voltsbilarna naturligtvis måste stödja så hög effekt som laddarna i tabellen kan ge för att vara relevanta för respektive exempel.

Laddning volt

Tesla är undantaget

Tesla ger möjligheten att ladda upp till 250 kW på senare modeller trots att de baseras på 400 voltsarkitektur men då CCS-standarden inte medger mer än 500 ampere så har Tesla löst det genom att gå i från standarden på sina egna laddstationer. Därför kan Teslor i normalfall inte ladda snabbare än 200 kW utanför sitt egna laddnätverk. Det finns dock andra som också börjat pumpa upp strömstyrkan över 500 ampere.

I gengäld är det lätt att luras att våra 800-voltsbilar skall komma upp i samma höga hastigheter på Tesla Supercharger-stationerna. Men samma princip gäller som på övriga 400-voltsladdare – att bilarna behöver använda sin egna spänningsomvandlare och då gäller alltså 85 kW för Xpeng G9, 150 kW för Audi e-tron GT och Porsche Taycan samt runt 100 kW för Kia- och Hyundai-bilarna

Inte säkert att det fungerar hos Tesla

Flera bilar har dock problem att starta laddningen överhuvudtaget hos Tesla. Detta gäller både Xpeng G9 som fungerar bra på de så kallade V3-laddarna men inte de nyaste V4-laddarna. Kia- och Hyundai-bilarna har å sin sida problem att starta på V3-laddarna men tycks fungera bättre på de nyare V4-laddarna.

Denna artikeln är skriven i samarbete med Ladda.ac – hitta bästa laddaren för dig

3 gillningar

Bra skrivet!

1 gillning

En liten notis.

V3 laddarna verkar funka bättre på Ev6 än Ev9 då dessa inte tar emot laddning mer än dryga minuten. Vad detta beror vet vi ej, kan vara ett mjukvarufel i VCMSen.

Men mer eller mindre utan problem för Ev9 på V4. Dåligt med tester med Ev6 på V4.
Ev9 toppar 84kW på V4 pga den lägre nominella spänningen (570v-ish).

Ah EV9:an är nere på 84 kW, fick för mig att det var 94 kW. Tack, skall rätta!

Tack för mkt bra info, och förtydligande :+1:t2:
Dags för byte snart och är spekulant på EV9
Då Tesla har så stort nät så brukar jag ladda där oftast på långresor, finns oftast plats.
Kör IX40 idag
Frågan är ju om det alltid kommer vara 80-100 max på Teslas, eller kan det ske en update från Tesla tro ?
Eller så får man väl tänka om gällande var man laddar :sweat_smile:

V4-laddarna har tekniskt stöd för 800 volt men det är inte aktiverat. Huruvida det någonsin kommer är väldigt oklart just nu :slight_smile:

Aha, ok!
Ska provköra ev9 nästa vecka :sweat_smile:

Edit:
Men läst en del om 12 volts ”problem”
Verkar väldigt märkligt att det ens existerar kan ja tycka.
Även att Kia skickat ut info om det och hur man ska undvika det, alltså inte bara fixa problemet :thinking::face_with_raised_eyebrow:

12-voltsproblemet verkar av allt att döma handla om buggig mjukvara framför konstruktionsfel. Bilen laddar i normalfall upp 12-voltsbatteriet med hjälp av högvoltsbatteriet om det behövs.

Precis! Ska bli intressant och se om det åtgärdas :upside_down_face:

12-voltsbatteriet verkar enligt de som varit med vara lite av en akilleshäl i Kia-världen sedan gammalt dessvärre.

Ah, ok! Intressant
Ska ta upp detta med säljaren :smirk: