Viaplay höjer priset på underhållning – dyrast i Sverige

De får väl satsa på bandy, innebandy, orientering, varpa och andra små sporter som bara SVT vill visa.

Så var det för mig också när jag bodde i Sverige men jag tänkte mer på att rättigheterna ju är oerhört dyra i förhållande till hur många subscribers man kan få i ett relativt litet land som Sverige.

:rofl:

Det är inte bara i Sverige man har rättigheterna, norden + Nederländerna och säkert några fler länder.

Oavsett så har man tagit sig vatten över huvudet.

Sänds ju dock en hel del mindre populära sporter på Viaplay. Såg nåt banlopp med lastbilar, alltså typ Nascar Truck Series fast från Polen med semitruckar. Och så har du ju Dart, Beach Volleyboll mfl. Gissar på att antalet tittare på dessa sporter är väldigt begränsat och nåt som dom bara har för att fylla tablån med när det är sporttorka på andra håll.

Det är enda anledningen att jag har Viaplay nu! :stuck_out_tongue:

Har sagt upp det nu, så snart är jag av med det helt, men till Dart-VM nästa år blir det en månad eller 2 igen, om Viaplay finns kvar överhuvudtaget då.

2 gillningar

Från sajten:
image

Viaplay som fortfarande befinner sig i ekonomisk kris, planerar att införa fler åtgärder mot kontodelning.

Enligt Viaplays VD, Jørgen Madsen Lindemann, så delar ungefär en tredjedel av alla premiumabonnenterna sina konton, vilket ”är ohållbart”. Åtgärder som begränsning av strömningar har redan införts. Företaget har rapporterade en rörelseförlust på 473 miljoner kronor för första kvartalet, jämfört med 325 miljoner föregående år.

Viaplay förbereder sig nu för omfattande åtgärder i sommar ”med syfte att få fler att betala för det innehåll man ser”.

Via: Aftonbladet

Istället för att jaga kontodelare skulle de kunna ta reda på varför deras användare delar konton?
Det skulle kunna vara för att det blir så satans dyrt att ha alla streaming tjänster för att få ett viktigt utbud så en vanlig knegare inte anser sig ha råd.

Jag tror ViaPlay bara gräver sig djupare...

Går ju att streama på max två enheter samtidigt dessutom så jag tror inte delningen är ett större problem. I så fall får de väl gå ner till en enhet men det kommer bara krångla till det för ärliga kunder som delar inom hushållet.

En enkel lösning som många tjänster borde införa annars är att man bara kan streama från en IP-adress åt gången.

Låser man tjänsten till en IP-adress åt gången så blir det som att begränsa till en enhet då många tittar på sin mobil på bussen, tåget när de är påväg till jobb, träning och sånt.

Mobila enheter delar ofta IP-adress med andra över mobilnätet så det kan bli lite konstigt om de spärrar på IP nivå.

Dessutom så är det allt vanligare att man delar ip-adress på fiberabonnemang också.

Men inte så sannolikt att kompisen man delar med sitter på samma IP-adress. De få undantagen kan nog Viaplay leva med.

De kan ju kombinera med platsdata också.

Det är sant.

1 gillning