I fredags genomfördes hela 1 098 272 företagsbetalningar via Swish – vilket är den högsta siffran sedan starten 2012.
Fler och fler företag och butiker tar emot Swishbetalning , en ökning med 79 procent senaste året och det märker bankerna av. Både i fredags och lördags passerade företagsbetalningarna 1 miljon i antal. I fredags slogs dessutom rekordet för totala transaktioner på ett dygn. Närmare bestämt 3 109 761 stycken.
Swish ägs gemensamt av Swedbank, Sparbankerna, Danske Bank, Handelsbanken, Länsförsäkringar, Nordea och SEB.
Hur flitigt använder du Swish? Är det främst i butik eller inom familjen?
Enda stället jag betalar med Swish utöver mellan vänner och begagnatköp är hos frisören, hon är äldre och slipper traggla med terminaler o sånt mög That’s it.
På Tradera och mellan vänner. Enda problemet med Swish egentligen är ju att det inte ger några poäng som det gör via kreditkorten. (Sedan kan ju det här med poängsystem inom den finansiella industrin ifrågasättas men det är en annan diskussion)
Jag använder inte Swish eftersom det kräver mobilt bankid. Jag kör bara med bankid på chip och dator eftersom jag inte vill hålla på och fippla med koder ute i offentligheten. Det börjar bli riktigt besvärligt att inte ha Swish.
Beror på bank. Hos Länsförsäkringar kan man göra allt med Face-id eller fingeravtryck. Går att ställa in i bankid-appen vad som är tillåtet med face-id/fingeravtryck och vad som kräver kod.
Aha! Jo jag har ju markerat att allt är tillåtet med fingeravtryck, men står ju faktiskt i inställningarna att vissa banker inte tillåter allt, såg jag nu! Så då är jag med!