Vi som fotar med Nikon

Vi får hålla ihop vi Nikonfotografer :grinning:

2 gillningar

Man är ju trogen sitt märke. :joy::joy:

5 gillningar

du har ju ett gravt beroende av att samla på saker :joy:

2 gillningar

Jag börjar inse att det finns en anledning att frugan tittar på compulsive hoarders.

Hon brukar säga: Jag hoppas jag dör först så jag slipper ta hand om all skit du samlat på dig. :joy::joy::joy:

Jag pallar inte med att annonsera sakerna, jiddra med folk, få en massa skambud, så det blir liggande.

6 gillningar

Lägg ut det på Tradera så slipper du jiddra med folk.

2 gillningar

Är helt med dig, hatar hela processen med att sälja, packa ihop, återställa, rengöra, beräkna vikt, köpa frakt och posta osv.

Ger hellre bort sakerna till familj och vänner eller arkiverar skiten i vårt förråd i Bromma.

3 gillningar

Det blir jidder efteråt där också. Glömmer aldrig när frugan sålde en väska som de hittade en liten reva i. Inga problem, skicka tillbaks så återbetalar vi. De vill fan ha bensinpengar då de fick åka till posten en gång extra. Orkar inte med dessa stolpskott.

3 gillningar

Skicka ett PM med vad du vill sälja och pris så kanske jag köper något av dig. Men bara objektiv till Nikons fullformat :grinning:

Hehe, sådant ignorerar jag bara.

1 gillning

Fullformatsoptiken stannar. :joy::joy:

Får man fråga vad det är för gluggar som du tänker behålla? Alltid kul att veta vad andra har i sin “fotoväska”.

De jag har till full format är:

Nikon:
28-300mm 3,5-6,3
70-200mm 2,8
105mm 2,8

Zeiss:
100mm 2,0

Laowa:
60mm 2,8
100mm 2,8

Sen har jag några Nikon DX & ett knippe äldre gluggar.

1 gillning

Kör du med någon form av makrosläde?

Nix. Kör med Laowa optiken till super makro, har lite mellanringar också.

Hur får du hela motivet skarpt när du fotar dina klockor? Focus stacking?

Ingen focus stacking, har testat men det är rätt så balltigt. Visserligen finns det ju bättre programvaror idag, när jag testade fick man ta varje bild själv separat. Jag fokuserar manuellt så jag väljer själv vart bilden ska vara skarpast. Sen kör jag alltid minsta bländare när det ska vara skarpt hela vägen. Detta funkar bra till studio/makro fotografering men sämre till typ landskapsmotiv. Nackdelen med denna teknik är att man måste hålla spegeln ren då alla partiklar framträder tydlig här.

3 gillningar

Har jag drömt att du hade en D850? Jag var/är lite sugen på den just för att den ska underlätta focus stacking. Men efterbehandlingen i Photoshop kommer man ju ändå inte ifrån.

Jo jag kör en D850 men undviker att förlita mig på “fusk”. :joy::joy:

Försöker alltid få en så bra bild direkt i kameran.

Min kollega var ute och fotade lite norrsken i veckan. Han använder Nikon

https://www.instagram.com/p/CkJXQ62MuOY/?igshid=YmMyMTA2M2Y=

1 gillning

Min kusin Bo var med och startade Nikonians :smiley: