Alla som har en elbil eller en laddhybrid vet att när det ska laddas offentligt krävs det nedladdning av appar, registrering av betalkort och mycket annat. Nästa gång är det samma visa igen och det är inte kul någonstans. Vattenfall InCharge och WirelessCar vill ändra på detta med den nya tjänsten Seamless Charging som ska göra allt lite lättare för den som vill ladda. Tillsammans har de kört ett pilotprojekt där över 700 elbilsförare i Sverige, Nederländerna och Tyskland har fått prova tjänsten och det hela påminner mycket om hur Tesla har löst laddningen vid sina egna stationer.
– I dag behöver elbilsförare ofta olika appar, kort och autentiseringssteg beroende på vilket laddnätverk de använder. Att förbättra kundupplevelsen och skapa en enkel laddningsresa är därför avgörande för omställningen till elektrisk mobilitet. Vi ville undersöka om vi kunde ta bort några av dessa steg och göra laddningen så enkel som möjligt, säger Fanny Lindberg, Commercial Director på Vattenfall E-Mobility.
Den nya lösningen bygger på att användaren gör en engångsregistrering och sedan identifieras bilen automatiskt när den ansluts till laddstationen. När bilen är färdigladdad avslutas laddningen automatiskt och sedan är det bara att köra vidare. I dagsläget fungerar tjänsten med Volvo- och Tesla-bilar och det beror på att de har den teknik som krävs. Tanken är att tjänsten ska rullas ut under hösten och vintern 2026.
Ungefär som Autocharge, förutom att det med Vattenfalls lösning bara funkar med Volvo och Tesla.
Vattenfall misslyckades alltså med göra det lika enkelt som att tanka. Sen återstår också frågan om det är förutsägbar prissättning när man använder detta system, eller om det kan tillkomma galna roamingavgifter? Ingen skulle få för sig att driva en fossilstation där man tar 50 % mer för drivmedel än konkurrenterna, men inom laddning är det helt normalt.
Annars tycker jag att Zaptec Index är ganska intressant, där tar man inspiration från Big Mac-index och jämför kostnaden för hemmaladdning, publik laddning samt tankning av bensin eller diesel för jämförbara bilar. Rätt stor skillnad mellan olika länder, men i många länder kommer man längre per krona om man kör diesel jämfört med publik laddning.
Varför ska det vara så svårt egentligen med laddning? Jag nämnde det ju häromdagen, lösningen finns ju redan och har används i årtionden vid ”vanliga” mackar. Simpel kortbetalning utan appar, konton och qr-koder. Går alldeles utmärkt att använda kortet som underlag för medlemskap i förmånsprogram osv. If it ain’t broke, don’t fix it!
Ja, finns ju mycket som är sämre med elbilsladdning, trots att man givetvis borde ha koll på vad som fungerat för fossiltankning när man började bygga ut laddarna:
Krångliga betalsätt och väldigt varierande och oförutsägbar prissättning, särskilt tydligt om den varierar kraftigt på samma laddare utifrån hur du betalar eller om du har ett abonnemang.
Variande hastighet (att ladda vid en "upp till 400 kW"-laddare och få 40 kW är inte okej, precis som det inte skulle vara okej att stå vid en fossilpump som pumpar 90 % långsammare än förväntat).
Fossilpumpar står i princip alltid väderskyddade under tak och nära entrén till macken. Laddarna står ofta intryckta i något hörn så långt bort som möjligt. Väderskydd finns nästan aldrig.
Du behöver aldrig backa in eller ut från en fossilpump, vilket underlättar för alla, men framförallt för den som har husvagn eller släp tillkopplat.
Kortbetalning till rimligt pris, eller ännu hellre Autocharge, är steg i rätt riktning för att få laddningen att kännas smidigare. Otroligt skönt att bara koppla in sladden.
Är det inte redan lag på att alla snabbladdare ska gå att betala med vanliga bankkort? Men det kan dom lätt krångla till med högre priser för det också.
Verkligen, borde vara en självklarhet i appen och på laddaren.
"Upp till"-märkning borde vara förbjudet, i synnerhet om laddaren är underdimensionerad eller inte har tillräcklig effekt installerad. Laddare som delar effekt bör också vara tydligt märkta (så att alla i mesta möjliga mån inte ställer sig på samma laddare om det finns flera lediga).
Fast jag tror också ett av problemen är att folk inte förstår laddhastigheten i sin bil. Det borde stå i skärmen tex: 120kW av 180kW och den sista siffran ändras efter laddkurva.
Jag vet inte hur stort problem detta är men kollegor som börjat köra elbil klagar ofta (i början) om att de står vid 400kW laddare men fick ändå stå lika länge som på 200kW laddare.
Visst, min merca gör det, så andra tillverkare kan göra det också. Den visar vad jag kan förvänta mig för laddhastighet baserat på SOC, värme i batteriet osv.
Märkligt att det inte är standard, det borde vara betydligt mer eftertraktat än skit som Disney-teman, naturljud eller sportresultat som Kia/Hyundai lagt in i sitt infotainmentsystem.