Varför iPhone SE?

Sitter i en djup diskussion med min sambo om varför hennes dotter (min bonusdotter) ska ha en iPhone SE istället för en ny Samsung lur. Hon hakar upp sig på att SE kostar ca 5500kr istället för samsung-luren (A51) för ca 4000kr.

Så hjälp mig här :grinning_face_with_smiling_eyes: Lista gärna era argument :kissing_heart::heart:

Jag vet vilken jag hade valt :slightly_smiling_face:
Skämt åsido
S10e hade jag valt kostar ca 6000 kr

2 gillningar

iPhonen får uppdateringar i ca 5 år och håller sig lika snabb under den tiden. Samsungen är mid-tier och kommer hålla sig snabb i 6-12 månader, speciellt med all skit ungar tankar hem :+1:t2:

3 gillningar

Nja sanning med modifikation
iPhone håller längre men en Samsung Galaxy mellan segment håller längre än så. Grabbens A40 som är 6 månader nu kör fortfarande utan lagg. Efter 12 månader om det behövs är det bara att blåsa om den så är den som ny.

Okej, men om man inte vill blåsa den är iPhone ett bättre alternativ.

Jag tänker dock inte argumentera med dig.

2 gillningar

Hur gammal är dottern och har ni iPhones i övrigt?

Hon är 10 fyller 11 till hösten. Jag kör iPhone och min sambo kör med Samsung. Där har vi också en av anledningarna till att diskussionen uppstått. Ska sägas att dottern har en gammal galaxy j3 nu. Så Samsungs gränssnitt kan hon ju :+1:t3:

1 gillning

Gå på den billigaste, ungar och telefoner i kombination brukar inte hålla så länge ändå.

2 gillningar

Kanske bäst att köra vidare med Samsung då om ni köpt massa appar etc till henne. Blir alltid enklare när hela familjen kör samma så man kan ha familjedelning.

Vad jag förstått har hon inga appar som tvingar henne att stanna kvar med Android. Mest spel där hennes framsteg lagras på spelskaparen servrar.

Sen vet jag att skulle hon få välja så skulle hon ta iPhone alla dagar i veckan då hon börjar bli medveten om vad man ska ”ha” i dagens samhälle :grinning_face_with_smiling_eyes:

1 gillning

Mjo de är ett stort argument som tagits upp :rofl:

Köp en iPhone SE och sen en 11 till sambon så blir det magi!

1 gillning

Vore drömmen, men min sambo skulle slå ihjäl mig :rofl::rofl:

Äsch låt henne slå, sen är det över!

1 gillning

Vilken Samsung använder din sambo?
Annars svårt val detta om dottern vill ha en iPhone
Samtidigt prisskillnaden

Hon har en s9:a nu som ska bytas ut mot en a71 som de verkar

Ge S9an till dottern. Tar hon mycket bilder så är där rätt stor skillnad på S9 och A71 i kamera kvalitet. Hade nog gått på S10 / S10e / S10 Lite istället

Är det fortfarande så illa med Samsung?
Eller är det typiskt android att de segar ihop som Windows gjorde förr i tiden ?

1 gillning

Kan inte uttala mig om Samsung efter S9 men fram till dess så var det så åtminstone.

Dock har de blivit snabbare med säkerhetsuppdateringar på sistone, men dock bara på sina flaggskepp.

Jag är absolut inte fanboy av det ena eller andra, jag älskar teknik i alla dess former. Körde fram till maj en pixel och innan dess har jag varvat med iPhone och android.

2 gillningar

Man måste tyvärr enhetsvårda en Samsung lur. Numera finns det inbyggt så man kan automatisera det hela. Jag får säga att sedan S8 / Note 8 har det blivit betydligt bättre och med One UI gränssnitt. Precis som Apple valt att spara in på vissa saker så sparar Samsung in på saker med mellansegmentet Galaxy A. Dock har A klassen lyft sig rejält förra året och även i år. Ett Flaggskepp från Samsung får säkerhetsuppdatering i ca 4 år numera, se tex S7 som de slutade med i år. S8 går väl över till kvartalsvis. Men luren som sådan slutar ju inte fungera för det. Dock är tankesätt gällande budget olika mellan tex SE och en A51. Apple snålar in på utseendet, skärm och batteri. Samsung snålar in på typ processor och huvudkamera

1 gillning