Varför har jag Xcode?

I veckan fick jag något konstigt meddelande om Xcode på min MBP. Sedan kom igår meddelande om att det finns en uppdatering till Xcode tillgänglig. Ligger Xcode i macOS för alla eller varför har jag lyckats få in det programmet? Laddar man ned det för att kunna Beta-testa?

Kan jag ta bort det eller är det lika bra att låta det ligga kvar? Jag har absolut inga ambitioner att i närtid skapa något eget program. Det skulle nog motsvara Lucas elsystem..:sweat_smile:

Det ligger inte förinstallerat vad jag vet, krävs inte för betorna heller. Du kanske pillat med jailbreak eller liknande någon gång? :sweat_smile:

1 gillning

Höll inte alla i bubblan på med någon app ett tag som man installerade via Xcode?

1 gillning

Hehe, aldrig. Inte jag då jag vet mina begränsningar inom detta område..:sweat_smile:

Har något svagt minne av det. Men vad skulle det kunna ha varit för något?

Men visst är det så att det bara är att ta bort för en sådan som mig som inte har någon ambition alls av att utveckla något program/app?

Ja, det är bara att ta bort Xcode i så fall. Inga problem att installera igen om du skulle behöva den.

1 gillning

Har också fått upp detta meddelande senaste dagarna. :man_shrugging:

1 gillning

Då tycker jag att vi tar varandra i handen och tar bort det..:sunglasses:

1 gillning

CleanMyMac X hittar inte programmet..:thinking:

Kan du inte gå in i wigglemode och ta bort det då?

Hittar inte i Finder heller. Kollar under Appar och dessutom i en mapp där som heter verktyg. Sökning ger inte heller någon träff..:thinking::rage:

Vad är wiggelmode?:smiley:

Håll inne på appikonen så som du gör på iPhone för att radera en app, fungerar likadant på macOS för appar hämtade via App Store :+1:t3: om du är i Launchpad eller vad de nu kallar det för :sweat_smile:

1 gillning

Den ligger inte i Launchpad eller i Finder. Inte så jag hittar den i alla fall. :thinking:

Konstigt! :thinking: Testat "CMD + Shift + ." För att visa dolda filer när du är i program-mappen?

Det där pluset(+) efter shift, menar du alltså tre nedtryckningar CMD + Shift och sedan plustecknet?

Tror att han menar command shift punkt.

Då kommer nästa fråga, program-appen? Är det Appar i Finder eller är jag fel ute då? För i Finder/Appar händer inget alls när jag testar med punkt. Testar jag plustecknet kommer macOS Användarhandbok upp.

Vad heter uppdateringen som macOS vill installera?


Det är kommandoradsverktyget av Xcode du har installerat då av någon anledning. Inte den grafiska appen.