Väntetider pass – nu med BankID

Sen kräver vissa länder att det skall vara X antal månader kvar också om jag minns rätt?

6 månader efter ankomst är typ standard har jag för mig.

Tre år? Det är väl fem år.

Det tycks stämma

Vissa länder kräver att det är 6 månader kvar på passet. Var så med UK när vi var där för några år sedan.

Kollade Norrköping för skojs skull, första lediga tid. Helt horribelt.

Man får boka två år i förväg i framtiden. :smiley:

Norrköping hade oktober tidigare idag. Märkligt att de kan ha fått fram så pass många nya tider.

Jag hittade nog ett återbud. :joy::joy:

Jag trodde man beställde på personnummer för då hade ju tiderna inte gått att sälja antar jag. Hörde att det finns folk som säljer tider (som inte finns) för en femhundring. Vart är allting på väg?

2 gillningar

Räkna med att passet gäller bara i fyra år då det måste vara ett halvår kvar och det måste bokas ett halvår innan utgång. :joy::joy:

Perfekt, ruinturism är ju min hobby. Att plåta övergivna ställen alltså :grinning:

Senast jag skaffade nytt pass valde jag att skaffa det flera månader innan det gamla gick ut för att på så sätt ändra tiden på året som jag nästa gång behöver skaffa nytt pass. I mitt fall är det i slutet av januari eftersom jag uppfattat att det främst är under våren och början av sommaren som folk skaffar nya pass inför den stundande sommarsemestern och därmed långa väntetider. När jag skaffade mitt senaste pass tog det 10-12 dagar från det att jag bokade tid till dess att jag hade det nya i handen. Det här var 2019 i Uppsala. Någon månad senare under våren var det flera månaders väntetid på att kunna få nytt pass via samma polisstation.

2 gillningar

Det är ju både bra och dåligt att man måste boka tid numera. Minns när jag förnyade mitt pass på Kungsholmen i Stockholm för 10-12 år sen. Gick och hämtade en nummerlapp. Tog en promenad. Åt lunch men min far. Gick förbi polisen och kollade numret. Gick och drack vin i solen med några vänner ett par timmar. Gick tillbaka till polisen och någon timme senare så var det äntligen min tid.

4 gillningar

Gör du så idag blir du nog rätt så dragen. :joy::joy:

2 gillningar

Det är ju lurendrejeri att säga ett pass är giltigt 5 år när det gäller resor. Används det vid resa så är det ju 4,5 år det är giltigt.

Till många länder kan man resa med svenskt pass som är giltigt under vistelsen så med det är ju pass faktiskt användbart i fem år , det gäller bara att kolla upp detta innan man bokar resa.
Jag ska t.ex till usa snart med ett pass som går ut om mindre än 6 månader och det ska gå bra

Ja du har rätt! Jag blev lite upprörd av dessa kötider för att förnya passet bara. :+1:t3::v::v:

Det är du inte ensam med att vara !

Mitt pass går ut Juli 2025 så jag är lite sugen på att dra iväg ett mail till passbokningen att jag vill reservera tid för passbokning den 25/6 2025. :joy::joy:

Just nu finns inga tider alls i skåne.
Alla tider som är bokningsbara är slut. I september har det inte släppts några tider än :confused: