Att köra bil är ibland kul och ibland ett måste. Oavsett vilket så finns det i stort sett alltid något vi retar oss på när vi sitter där.
Nya siffror från Easypark visar att hitta parkering är det mest frustrerande momentet när svenskarna använder bilen. Därefter är restiden och mängden trafik det största bekymret. Undersökningen som är gjord av Kantar på uppdrag av Easypark visar att det största irritationsmomentet i trafiken är att hitta lediga parkeringsplatser, vilket hela 41 procent av de tillfrågade svarar.
På andra och tredje plats av irritationsmoment i trafiken kommer tid i trafiken följt av att betala för parkering. Något bilister däremot verkar mindre missnöjda med är att hitta ladd-/bensinstation eller att ladda bilen, endast sju respektive fem procent uppger de momenten som ett problem. Just parkeringsproblematiken kan ju till viss del lösas via funktioner i exempelvis Easyparks app.
Utöver ovanstående information får vi också veta att de flesta, 29 procent, tillbringar mellan 1-5 timmar på att resa med bil i tjänsten. För 18 procent uppgår tiden till 6-10 timmar och för nästan var tionde är motsvarande tid mer än 10 timmar.
Vad stör du dig mest på i trafiken? Personligen är det nog på alla som rattsurfar samtidigt som de tror att de har koll på allt när de vinglar fram på vägen…
Det som stör mig mest är att folk inte använder blinkers och att de kör i full fart mot lämna företräde och panikbromsar de sista metrarna så man tror att de inte ska stanna.
Medhåll, folk som inte använder blinkers är otroligt irriterande. Tänk så mycket bättre trafik hade flutit på om folk följt en sån enkel regel som att använda blinkers.
Skulle säga att 7-8 av 10 inte använder blinkers som man ska.
Stör mig på folk som kör om och svänger in precis framför, skvätter ner och blästrar rutan med grus för att sedan inte köra på utan köra långsammare än vad jag gör.
Håller med. Blinkers och att bromsa sent. Särskilt irriterande när de åker in i rondeller, bromsar sent och genom rondellen vilket gör att det inte blir ett bra flyt.
Samt alla de som kör för fort. De flesta av fortkörarna gör det dessutom hela tiden. Blir lätt att se vilka i ens område som alltid gör det om man åker samma väg, samma tid ett tag.
Det som gör mig extra förbannad över fortkörare är att de riskerar andras liv genom sitt dåliga beteende.
Brukar blinka med helljuset när de kör om och nästan alla gör då en break-check. Patetiskt men oerhört roligt.
Håller ungefär med.
Jag tycker cyklister är värra än andra bilister, men jag utsätts för andra bilister oerhört mycket oftare så de får nog hamna på topp ändå.
När det är tät trafik och man ska göra vänstersväng i en T-korsning. Fritt från bilar från höger, men man kan inte köra ut då det kommer en bil från vänster, som utan att blinka svänger höger in på den gata där man själv står. När det väl uppdagats kommer åter bilar från höger.
Annars är ojämn hastighet ett irritationsmoment. Men där hjälper adaptiv farthållare att hålla blodtrycket på bra nivå, istället för att stressat vänta på ett omkörningstillfälle (som när det väl kommer sammanfaller med att antagonisten framför kommer att höja hastigheten).
Eller folk som kastar sig ut i en korsning och sedan inte gör någon ansträngning att komma upp i hastighet och tvingar bilarna som kommer ikapp bakifrån att bromsa.
En lokal grej, de som inte svänger höger när de ska vänster.
Ut från oss är det en T korsning med tät trafik. Ska man vänster kan man få vänta och vänta, fast svänger man höger kommer det en rondell efter 100m där man kan vända runt. Går oftast snabbare och man slipper kasta sig ut.
Köra för fort på trettiosträckor. Jag är absolut inte den som alltid håller hastighetsbegränsningen men det är nästan alltid 30 av en anledning och hatar när någon ligger tätt bakom uppenbart irriterad på att jag faktiskt kör 30.
Folk som inte gasar upp i rätt hastighet på påfarter. Vi har i allmänhet ganska långa påfarter i Sverige så det är lätt att komma upp samma hastighet som bilarna på vägen men allt för många har då svårt att hitta gaspedalen så det känns livsfarligt att komma in i trafiken. Nynäsvägen är mitt typexempel.
Jag finner de här resultaten anmärkningsvärda. De måste ju ha haft begränsade svarsalternativ tillgängliga för de som svarat på undersökningen? Jag har aldrig hört en enda person nämna att hitta parkering skulle vara det mest frustrerande momentet när de ska använda bilen. Jag är helt övertygad om att alla andra irritationsmoment som nämns här i tråden är mer vanliga än att just hitta parkering. Undersökningen måste ju kommit upp i appen när den sätt att användaren snurrat runt en lång stund på samma geografiska plats för att till slut starta en parkering.