Vad ska jag köpa för (el)bil?

Hallå! Börjar snart nytt jobb som innebär att pendling 10 mil ToR varje dag. Samtidigt växer familjen och vi behöver en större bil. En ett-åring och en till bebis inom kort.

Jag är helt inne på att köpa elbil. Statliga bonus, fordonsskatten och billigare drivmedel lockar.

Har tittat på Skoda Enyaq 60, 80 och Volkswagen ID4. Bägge är på samma plattform och som jag förstått det är ID4 väldigt lik Enyaq 80. Hur tänker bubblan? Verkar inte finnas någon annan vettig SUV eller kombi i den prisklassen? Vill ej gå så högt som 600k och över.

Utöver dagspendlingen brukar vi åka till svärföräldrarna som bor 60 mil bort typ 5 gånger om året.

Hur funkar för övrigt laddning hemma? Sett många här skriva om tibber. Går det att matcha laddningen till när det är billigast?

Tack för tips!

Det är helt klart de som det står mellan - vi vet ju dock inte hur Enyaq är som bil. Har ställt frågan till Skola att testa en för recension men inte fått något svar.

Faktum är att Enyaq ju ser aningen mer lyxig ut på bilderna än ID4 men det vore ju lite knas om det faktiskt är så beroende på hur de positionerat sig. Båda bilarna kommer nog krossa Volvo i statistiken emellertid.

Tibber är inte billigast, däremot har de billigst miljöel. Vad de dock gör är att du via appen kan ställa in så den bara skall ladda din elbil mitt i natten när det är som billigast med el, inte klockan 17.00 när du kommer hem och alla andra drar igång allt hemma och det är som dyrast.

Enyaq på 80 och vettig utrustning lär nog dessvärre hamna norr om 600. Det var åtminstone vad en handlare sa till mig förra helgen.

Edit: har du tittat på vad BMW ix3 kommer att kosta?

Ford mach-e kommer väl också under 2021?

Kommer otroligt mycket skojsigt 21-22 !

Har för mig vår säljare på BMW nämnde att ix3 inte ska vara dyrare än nuvarande x3 30e t.ex
O den ligger väl runt 700-850 beroende på utr
Ett tag sen iofs
Men vet att han var nöjd med att den kommer ”bara” i 2 modeller, så troligen normal o maxad, så inte så mkt lull lull o diskutera med kunderna😅

Tack för svar!

I3x och Forden är nog lite för dyra för mig nu. Blir nog att åka och kolla på ID4 när den rullar in på showroom och Enyaq nu till veckan. Verkar vara fina bilar!

@Esse Synd att ni inte fått demoex. Det var faktiskt videon om Polestar 2 som fick igång mitt intresse för elbil!

Ytterligare en fråga om Tibber: måste man köpa laddbox som de säljer eller funkar även VW-gruppens?

Inget krav att använda deras box, så vitt jag vet iaf
Dom flesta bilar finns med i Tibbers Power Ups
Så då styrs den smarta laddningen via bilen istället för Easee Boxen
Har själv Tibber samt Easee, funkar fint👍🏻

Vad kör du idag?

Just nu rullar man i en X3 30e M Sport
Lite för få hel El bilar som för dra tungt.
Men det utbudet ökar väl allt eftersom :crossed_fingers:t2:

Tibber ansluter direkt till bilens system så det spelar ingen roll vad du har för laddare!