Vad göra med iPhone 8 som har trasig skärm

Har två stycken iPhone 8 64GB med spruckna skärmar. Den ena är våran, den andra är en företagsmobil.
Så nu funderar vi på vad vi skall göra med dessa.
Är det värt att först laga och sälja eller sälja i befintligt skick.
Skall man i så fall göra det på auktoriserad verkstad eller inte.
Saken är den att min fru kan köpa loss företagsmobilen för en väldigt billig peng.

Har ni några bra förslag på lösning…:thinking:

Kollar man lite snabbt på nätet så är det 1200:- hos Apple och hälften hos “piraterna”. Lurarna verkar betinga 25-3000:- st. Sen hur lättsålt det är har jag ingen aning om.

1 gillning

Sälj eller använd som IP-kamera :man_shrugging:t3::+1:t3:

Bra telefoner, laga och använd eller ge bort till någon som behöver/sälj.

Jag hade bytt skärmen själv. Det är rätt enkelt att göra själv. Har gjort det på iPhone 6/6 plus och det ser ut att vara väldigt lik procedur på iPhone 8.
IPhones med hemknappen brukar vara lätt mekade. Har bytt batteri på ett par också.

1 gillning

Var köper man skärmar och verktyg?

Här finns lite: https://www.teknikdelar.se/iphone-8-reservdelar/

Finns en massa filmer på YT hur man gör.

1 gillning

Jag brukar köpa därifrån @RolexJocke tipsar om.
De har videos på hemsidan hur man gör men jag gillar iFixits guider bättre.

Ett sånt här verktygskit klarar du dig fint med: https://www.teknikdelar.se/sign-komplett-verktygskit-for-iphone-7-delar

2 gillningar

Jag har också gjort det flera ggr på iPhone 6/6plus, men från iPhone 6S(plus) så har Apple tejpade skärmar så processen är ganska mycket krångligare. Men absolut inte omöjlig.
Men man får vara mer försiktig när man ska ta bort skärmen då den sitter mycket hårdare. Värme från en hårfön eller nått liknande kan hjälpa till.
Sen får man vara noga med att man har fått bort alla klister/tejp rester från telefonen. Annars så kommer inte den nya skärmen sitta bra. T-röd och tops eller något liknande kan funka till det.
Sist så är det också lite pillrigare att få på den nya skärmen då man behöver tejpa med en jäkligt smal tejp runt kanten där skärmen ligger. Det brukar finnas tejp som sitter på något som liknar ett skärmskydd som kan göra appliceringen lättare.

(Svarade Ante men svaret är mer ett allmänt svar i tråden)

Edit: jag har också köpt både skärmar till iPhones och iPads från teknikdelar, och de ser ut och fungerar bra. Det jag har att anmärka på produkterna är att glaset är mycket mer ömtåligt och går lättare sönder än orginalglaset. Speciellt deras ipad-skärmar.

1 gillning

Det med att glaset är ömtåligare är nog något som gäller på alla icke-orginal skärmar. Märkte samma på en gammal jobbtelefon där en tredjepartsfirma bytte ut skärmen åt mig.
Man får helt enkelt vad man betalar för.

2 gillningar