Vad gör ni just nu? (2023)

4K mer eller mindre är ju skit samma. :joy::joy:

Intressant diskussion ändå. På min arbetsplats arbetar i stort sett hela mitt team 100% hemifrån. Vi träffas på kontoret högst en gång i månaden. Bättre för företaget och bättre för de anställda. På mitt tidigare jobb fick vi aldrig jobba hemma innan pandemin. Sedan jag började på detta jobb förra sommaren har jag varit på kontoret max 15 gånger, men har ändå mycket bättre relation med kollegor och chefer på detta ställe än vad jag hade under 6 år på gamla stället där man i stort sett satt på kontoret 7-16 varje dag.

Sen finns det väl individer som inte klarar av det där med att sköta sig och jobba hemifrån, men det märks ju ganska snabbt vilka dessa är. Då ligger det ju på cheferna att tillrättavisa dessa personer och vidta lämpliga åtgärder. När man jobbar hemifrån kan man kapa en hel del dötid, exempelvis transportsträcka till och från jobb, fikapauser och skitsnack med kollegor i korridoren. Nu har man dagliga avstämningsmöten där alla i teamet går igenom vad man ska göra för dagen, samt att man vet att om man skulle fastna med något o behöva hjälp med något så är inte hjälpen längre än ett teams samtal bort.

Jag upplever det som man får betydligt mer livskvalitét av denna setup, frihet under ansvar kan vara väldigt utvecklande och givande och skapa utrymme för en hel del kreativitet. De personer jag jobbar med sitter dessutom utspridda runtom i landet, så det är ett logistiskt problem de gånger vi ska sammanstråla på kontoret.

Märks det inte nån skillnad på ett tredjedels kamremmsbyte mer eller mindre i månaden alltså? :smiley:

Det är bra när det fungerar men det finns också många baksidor, den psykiska ohälsa, utanförskap, drog- och alkoholproblematik har ökat när distansarbete har minskat. Den stora utmaningen för arbetsgivare här är att märka och fånga upp dessa trender. Det är fantastiskt när har lyckats bygga en kultur som fungerar lika bra på distans som fysiskt, dock är det ovanligt och så gott som all forskning visar på att team och samarbete inte är lika effektivt på distans om fysiskt.

Men jag säger inte att det finns ställen och vissa personlighetsyper där det fungerar bra, det gör det garanterat men det är inte självklart och inte en lätt uppgift som företagsledning.

2 gillningar

snark !

3 gillningar

11 inlägg delades upp till ett nytt ämne: Emojier i bubblan – vilka ska vi ha?

Så är det absolut, man får väl se sig som ett unikum då. Men jag är väldigt glad och tacksam att det funkar där jag är idag :slight_smile: Även om jobbet kanske inte alltid är det roligaste, och jag vet att jag skulle kunna öka kanske 5-10k i månaden om jag bytte till något annat i samma bransch, så är detta med distansarbete en av de största anledningarna till att jag inte vill byta jobb.

Jag har 4K i öresavrundning. :joy:

1 gillning

Haft en morgon bara @Marcus_Attefors känner igen. Fortfarande rejält sjuk och när jag vaknade var hustrun på strålande humör. Hon hade tagit ledigt för att vi skulle storstäda alla papper, kartonger, gamla kablar och annat skit som ligger här och där. Jag hade helt glömt detta i mina feberdimmor(jag har nog inte feber, men det behöver inte en man ha för att få feberdimmor...).

Nu är vi halvklara, tror jag, och hustrun åkte iväg på ett litet ärende. Jag sitter här och övar på att att snabbt kunna ringa 112 om det skulle behövas..:sneezing_face::sweat_smile:

8 gillningar

Njut :joy:

Frugan och grabben är helt utslagna efter igår men jag kan inte sitta still så jag och dottern tog en halvtimmes promenad och hamnade i Bastille. Hamnade på en Napolitansk pizzeria nu och jag åt en "het as fuck" . Mysigt område var det också :heart_eyes:



8 gillningar

Väntar på sonen som varit i Barcelona på träningsläger.

11 gillningar

Tog vara på sista dagsljuset och invigde lövblåsen

Sedan in med sommardäcken i garaget

11 gillningar

På middag med syster :heart:



9 gillningar


Lagt mig och läser, nu är det Throne of glass.
Älskar att läsa på paddan, att slippa ha tänt haha.
Magen ballade bara ur en gång idag så det är skönt.
Imorgon ska pappa hämta katterna sen ska jag hem till dom på fredag efter jobbet och vara där under helgen. Ska bli skönt med miljöombyte.

4 gillningar

Stormen Ciaran är på ingång i Frankrike och imorgon ska vi få enligt franska nyheter vindbyar på 86 km/h i Paris och det kan hålla på i 3 dagar. Så det ska bli intressant om man kommer hem på fredag eller inte :sweat_smile:

1 gillning

Bra ställe att vara på..:grin:. När vulkanutbrottet på Island skedde hade vi en medarbetare som blev fast i Dublin 10-12 dagar.. Han led inte heller..:sweat_smile:

2 gillningar

Vart kvar i Thailand då i ca. 40 dagar, var väldigt jobbigt, hua.

2 gillningar

Ja vi har ju inget hotell heller så inte mycket till stresspålägg direkt. Bara att mysa vidare hos syrran.

5 gillningar

Då finns det ju iallafall en lösning om det skiter sig. Då kan ni ju ta ett par extra dagar på Disneyland. :joy::joy:

1 gillning