Vad gör ni just nu? (2023)

När man är föräldraledig är ledig från att vara förälder (ex. man är full på lokal), är man hemma och tar hand om sina barn så är man barnvakt?

1 gillning

När jag var föräldraledig med vår äldst, 26 år, var det fortfarande ganska ovanligt med pappor som var hemma även om det hade börjat öka.
Jag upplevde att man hade sjukt mycket tid för allt möjligt. När jag sa det märkte jag att ganska många kvinnor blev väldigt provocerade. De slutade ofta sin uppläxning med att jag till skillnad från många mammor som var hemma inte lagade mat och städade.
Jag lagade mat varje dag och varje dag städade jag ett rum(det var för övrigt ett väldigt bra system. Vi hade tre rum och kök så jag städade toaletterna på måndagen och sedan ett rum per dag resten av veckan)..

9 gillningar

Upplever detsamma.. Jag städar, lagar mat och tvättar ändå hinner vi sitta och titta på en film, vara ute och dessutom sova lite middag :sweat_smile:

5 gillningar

Det är ju en underbar uppfinning, föräldraledigheten..:smiley:.

1 gillning

Åtminstone med första barnet. Har man två är det ”kliv, kliv, överlev” när man bara får ha det större 15h i veckan på förskola

4 gillningar

Föräldrarledigheten var något av det bästa jag gjort i livet.
Frun var hemma dom första 10 månaderna sedan tog jag över och började inte jobba fullt för än dottern var 3,5 år.
Fantastisk förmån vi har i Sverige att kunna göra utan för stort avkall på den ekonomiska delen.

4 gillningar

Men det där med 15h varierar väl mellan olika kommuner?

Kan det bero på att de relaterar till den första tiden när barnet bara vill amma och ha kroppslig närhet? I övrigt känner jag samma sak, hade massor av tid till städning, egna nöjen och umgås med barnen utan att jag inte hann med vissa saker.

2 gillningar

Ja. Flera kommuner i Västra götaland, bl.a Göteborg har 15h. Sthlm har 30h vil jag minnas.
Man får ha den större 25h i veckan på förskola om man läser någon universitetskurs. Vilket många "gör" bara för att inte ha fullt kaos hemma.

1 gillning


Kommit mig hem, väntar på att ugnen ska bli varm.
Ger Yoshi lite kärlek, kan tro han är en Jolteon för jag får bara massa stötar av honom. :joy:

8 gillningar

Bra fråga, jag vet inte. Lite är det nog som du säger. Sedan tänkte jag att det var mycket ett sätt att uttrycka sig. Lite som alla som säger att de har det så stressigt på jobbet. Säger man att man har det ganska lugnt och att det mesta flyter på så kan man uppfattas lite avvikande... Att vara stressad, ha mycket och göra är ett kodord för andra saker ibland.

Sedan lite public service nu: Ja det finns de som har det stressigt och det finns de som har det för stressigt också..:sunglasses:

2 gillningar

Paketerat ihop en fråga nu där jag gjort min del helt klar i denna fas. En fråga som inte har lösts på 6-7 år(det kan fortfarande skita sig men jaghar i alla fall gjort min del och sett till att alla andra har världens enklast putt att göra. Typ, golfbollen ligger framför en stor pool och det är platt lätt utförslutande hårt material de 3 cm bollen ska puttas..:sunglasses:. Borde fira, men det får vänta lite.

2 gillningar

Jag har mest fyllt ut till långsemester eller varit hemma någon dag i veckan då frun jobbade 50% redan veckan efter vi fick första barnet(hon fick en chefstjänst i samma veva och är väl lite av en arbetsnarkoman :rofl:).
Så nu till nästa barn så har hon tagit det lite lugnt och varit hemma drygt två månader innan hon började jobba 10%, men då pluggar hon ju 100% på sin master istället då :rofl:
Hon läser väl även några extra kurser för att ha behörighet till läkarprogrammet…

Så vi har haft möjlighet för 100% dagis för den äldsta, men haft henne hemma sen i oktober pga risken att hon släpar hem RS till lillebror.

Så nog överdriver många :slight_smile:

Grattis! Jag har avverkat 2 x 10 månader. Fantastiskt tid! Otroligt jobbigt, otroligt kul.

Också rolig känsla att för några månader vara nummer ett :heart_eyes::joy::partying_face:

2 gillningar

Var hemma ganska mycket även från start. Sonen föddes två månader för tidigt, så det blev bland annat två månader vab innan föräldraledigheten började på riktigt.

När han var 11 månader började min långa föräldraledighet där jag var den enda ledige föräldern. Jag hade sett framför mig att jag skulle få jättemycket egentid och köpt en PS4 och planerat en massa projekt. Men när sonen väl sov var man själv för trött för att få något vettigt gjort. Minns det som lugnare att gå till jobbet. :sweat_smile:

Med det sagt så ångrar jag förstås inte att jag var hemma totalt 13 av sonens 18 första månader.

3 gillningar


Lite popcorn, lite mjölk och lite guldbaggegala.
Egentligen inte superintresserad, kollar aldrig svenska filmer eller serier men äh.

4 gillningar

Väntar på käk :blush:

15 gillningar

Jag trodde det var @Erik som var ute med soldaten. :joy::joy::joy:

4 gillningar

Han kommer aldrig få sluta höra om det här på bubblan. :joy:

2 gillningar

Jag har mig själv att skylla :+1: :wink:

3 gillningar