Vad gör ni just nu? (2023)

Frugan förklarade precis för mig att jag har 2 minnesbanker. Den ena innefattar saker som hon gjort/sagt som skall förträngas men som aldrig glöms och den andra raderas saker mer eller mindre omgående. Detta hade jag ingen aning om. :joy::joy:

5 gillningar

Ordningen återställd.

10 gillningar

På tal om spel. Fastnat på chess.com så är det någon som gillar schack lägg gärna till mig, behöver fler vänner att få stryk av. :laughing: Användarnamn Errorcore.

1 gillning

Förflyttade mig till källaren för att kunna avnjuta kvällens match :beer:

6 gillningar

Söker en svart HomePod mini. Sälj till mig.

1 gillning

Snyggt! :clap: Är det möjligen pussel från Clementoni?

1 gillning

Stämmer!

1 gillning

Ravensburg var det visst! Mina andra var Clementoni.

1 gillning

Var nyss ute och beskådade kometen C/2022 E3 (ZTF) med kikare modell större, Celestron Skymaster 15x75.

Fick den på bild också! Det är den gröna blobben i mitten. Det är den första komet som jag har observerat och fångat på bild på 4 år. Det var mycket trevligt.

21 gillningar

Måndag igen och tillbaka i saltgruvan.

5 gillningar

Idag blir jag morbror.

25 gillningar

Den kallas ju grön komet i media. På din bild är den ju faktiskt grön, vet du varför den är det? Är det där de bor - de gröna små marsmänniskorna..? :alien:

1 gillning

Det beror på vilka ämnen som kometen är gjord av. När kometer närmar sig solen så hettas de upp och avger gaser. Ifall den består av en stor del kolrika molekyler så blir färgen grön.

Av de kanske 10 kometerna som jag fotograferat så har de flesta varit gröna. Med blotta ögat så ser man dock ingen färg alls. Då ser kometer mest ut som en utsmetad grå fläck.

3 gillningar

Kan man ens se den med blotta ögat? :eyes:

Aha, tack! Jag trodde grön var något ovanligt då media helt plötsligt lyfte fram just grön.

Knappast som den var igår iaf. Den var rätt svag i jämförelse med andra kometer som jag sett tidigare. Enda anledningen till att jag hittade den med kikaren var för att jag visste exakt var jag skulle leta.

Den sägs "lysa" starkare i början av nästa vecka, med kometer vet man riktigt aldrig. Ifall du ska se den med blotta ögat kan du nog glömma det ifall du är i bebyggelse, och särskilt ifall du befinner dig i en stad.

Media har ingen susning ........ :person_tipping_hand:

1 gillning

DiCarbon är det väl som gör den grön?. Alltså c2


Första dagen på föräldraledigheten. Jakten har redan börjat :sweat_smile:

11 gillningar

Korrekt!

1 gillning