Vad gör ni just nu? (2023)

Ah ok...
Tänkte för microvågor går inte så långt in i chokladen så ytterdelen kan bli för varma medans andra delar är svala?

Det där med ånga i chokladen har jag läst om. men aldrig råkat ut för.

Nja, om man inte har pellets utan en kaka så hackar man den relativt fint.
Sen kör man till att börja med 30 sekunder, sen tar du ut och rör om, kör 20 sek och rör om men ha koll på tempen... sen minskar man till 10 och till slut 5 de sista gångerna tills man har önskad temperatur.
Du kan också hålla på tills det är lite klumpar kvar och röra runt tills dom smälts för dom hjälper temp-kristallerna att kristallisera sig.

Beroende på vad man kör för temperering då.
Du kan ju köra fusktemperering, så länge du håller chokladen under 30 grader så kommer kristallerna vara intakta.

Har du sett någon av mina praliner?
Det är i alla fall genom mikron jag tempererar chokladen för dessa.

5 gillningar

Jo jag har sett dem och de är jättefina, du är grymt duktig.

Men hade missat du använde choklad pellets :+1:

2 gillningar

Använder belgisk choklad för mina skal, Callebaut.

Det går inte att temperera typ Marabou på ett bra sätt för det är för mycket "skit" i... nu älskar jag dock Marabou men du fattar. :joy:
Dock... använde jag Marabou igår, fultempererade.... ska ändå bara in i magen så. XD

2 gillningar

När du säger temporära?.. vilken temp ska de vara i?

Om du kollar mitt inlägg där så har jag tagit bild på tempkurvan.

Du ska upp till en temperatur, ner i temperatur och sen upp litegrann.
Mörk, ljus, vit och rubychoklad har olika tempereringskurvor.
Mjölkchoklad är känsligare än mörk choklad exempelvis.

Men gällande fultemperering så ska man bara hålla chokladen under 30 grader så är det fine.

2 gillningar

Grymt, tackar

1 gillning


Helvete vad varmt :fire::hot_face:

6 gillningar

Dags att bojkotta dem:

7 gillningar

Snart kan man inte göra något skoj.

2 gillningar

När de avslöjar att dina kamremmar är ryska är det kört.

1 gillning

Gräver man tillräckligt djupt så hamnar man nog där. :joy:

1 gillning

Lyssnar på en intressant intervju med Jon von Tetzchner, grundare av webbläsaren Vivaldi.

Via: @nikka

Tycker det talas alldeles för lite om Carlsberg och hur de ”sölar” med att dra sig ur Ryssland.

4 gillningar

Nokian tyres har väl haft en del att jobba med där? Har dock för mig att de löst det eller åtminstone håller på att bygga nya fabriker i andra länder.

1 gillning

Tydligen😭

Har ingen koll på detta tyvärr.

Ja de fick göra om rätt mycket. Finns en liten ”aktiestory” från Daniel Somos här:

Laddstopp i Ljungby, borde vara obligatoriskt med hoppborg vid alla laddstationer, ungarna älskar det, jag som är lite bakis får vila mig lite! :joy:

11 gillningar

Det är tyvärr det som är en tragisk sanning