Vad gör ni just nu? (2021)

Västerås har väl minst en skrapa? :wink:

1 gillning

sure, vi kör på det

1 gillning

På en vårdcentral för blodprov inför nästa veckas kontrollbesiktning…:syringe:

3 gillningar

Den avslöjar vi inte. Är inte så jävlig att jag skickar in mina spanare på vårdcentralerna. :wink:

1 gillning

Med alla munskydd så misstänkte jag alla…:sunglasses:

Du kan vara lugn. Bara hen som tog blodprovet var utsänd av mig. :wink:

Fina STOP-skyltar i Västerås :wink:

2 gillningar

Ja, de gör allt för att @Stefan_Sandstrom ska känna sig som hemma när han är i stan.

1 gillning

Måste ju få skryta lite också! Vi på IT vann för första gången på 20 år vandringspokalen på jobbet igår. Alla anställda fick rösta på vilken avdelning som har varit bäst under året och det blev vi :slight_smile:

14 gillningar

Grattis till Er. Är det för ni är duktiga eller vill alla ha nya datorer? =)

2 gillningar

Haha lite av båda tror jag :joy:

2 gillningar

Budar på ett hus med gammal oljepanna de installerat pelletsbrännare på (dvs dålig verkningsgrad och mycket jobb med uraskning). Fnular på om man köper huset vad man då ska göra. Byta ut till modern pelletspanna eller byta värmesystem till typ bergvärme eller luft/vatten?

1 gillning

När vi flyttade in i vårt hus 16 år sedan så ändrade vi vår ved/oljepanna till pellets och körde med det i några år. Fick aska ur någon gång i veckan på vintern annars en gång i månaden. Tar ca 15 minuter så inget jättejobb.
Just då lockade priset mycket ca 10.000:- istället för det 20-dubbla för värmepump.

Köpte sen en ny modern pelletspanna, klart mindre underhåll men kan inte säja att man märker att man gör av med så mycket mindre pellets.

Mest jobb är det när man får hem 4 pallar som ska bäras runt halva huset till där jag har lagret.

2 gillningar

Föräldrarna skulle byta vedpanna för 25 år sedan och stod i valet att byta till en ny vedpanna som även går att köra med pellets eller byta till berg-/jordvärme. Valet där föll på berg-/jordvärme för att det är inget jobb med det. Man behöver inte frakta ved eller pellets och det är något som jag är glad för idag.
Är dyrare i drift då ved bara kostar blod, svett och tårar men så skönt att kunna lägga den tiden på annat.

1 gillning

Hur stort förråd har du för pelletsen? Du fyller på säckvis?
Är sjukt osugen på att aska ur så ofta. Bära säckar har jag inget emot

Gissar på 4x3x1,5m, får nästan in 4 pall.
Ska man inte fylla på med säckar så måste man ju ha ett utrymme inne vid pannan större än den gamla oljetanken (som var skönt att bli av med)

1 gillning

Hur länge räcker de där?

Jag gör av med 6-8 pallar per år, dålig koll nu. (I början hade jag ett excel-ark där jag förde statistik) Beror på hur lång/kall vinter det är.

1 gillning

Hur ofta fyller du på pannan? Hur många liter är det förrådet på? Vilken panna har du och vad kostade bytet?

Det bli en del bärande då, men det är ju väldigt individuellt hur man ser på. Ösa ut askan skulle jag nog lacka ur på ganska snabbt.

3 gillningar