Vad gör ni just nu? (2021)

Inga som helst problem, gjorde så under 10 år. Inga mängder jag smetade på, bara lite lite för att få något som smörjde :nerd_face:

1 gillning

Ja, och den funkar utmärkt som buffert mellan bromsklossar och bromsokkolvar också, motverkar bromsskrik bland annat.

Ska inte vara där heller då det påverkar gummipackningen runt bromskolven. Där ska man ha en “skrikdämpsplatta” istället vid gnissel. Ska endast vara koppar/alu pasta där bromsbelägget vilar/glider i bromssadeln.

5 gillningar

Inte mellan fälg och nav, där ska vara rent & stumt.

Fd journalist som försöker mästra en bilmekaniker i sitt yrke :grin:

2 gillningar

Ok, good to know. Har hört det nånstans och funderade göra det på bimmern då däcken var jobbig att få lös. Bytte till däckhotell istället så nu är det ett n.a.p.

Du kan ta lite tunt på “navkragen” men undvik på anliggningsytan då det blir fjädrande med resultat att momentdragningen blir inte korrekt och hjulet kan lossna när det blir varmt.

3 gillningar

Ja fy fan för kopparpasta. Vi “måste” använda det som skydd för skruvar i miljö med hög temperatur. Men jag har slutat med det jävla kladdet för det skapar andra bekymmer som du säger gängen på skruvarna går sönder.

1 gillning

Min gamla mentor brukade säga: Var det pasta där när bilen var ny? Var det packningsklister på vattenpumpen när bilen var ny? Nej, då ska det inte vara det nu heller. :joy::joy:

5 gillningar

Finns folk som doppar hjulbulten i kopparpasta med följd av att har bilen bromstrummor så kommer det in i trumman och bromsarna. Är en pina att byta hjul då man har kopparpasta överallt, fälgen, mutterknacken, handskarna & kläderna. Inte kul att hoppa in i nästa bil när man är helt nerkladdad.

5 gillningar

Brukar smörja hjulbulten med lite motorolja vid behov.
Har den delade bulten på min Volvo. Den brukar inte sitta så hårt.

61431644_0

1 gillning

Nej, du läser fel, det var tvärtom, vilket dock är helt i sin ordning.

Du är journalist och en fd bilmekaniker mästrar dig i ditt yrke?

1 gillning

Nej, snälla nån, du läser fel/tänker bakvänt. Jag svarade @ante angående kopparpasta, sedan svarade @RolexJocke mig angående detta. Jag kan inte gärna mästra någon innan denne har förklarat hur det ligger till! :laughing:

Oj förlåt är så van att du mästrar hela tiden att det är svårt att se skillnad.

Du är förlåten. Även din förolämpning. :hugs:

Fakta min vän….fakta.

1 gillning

Tur att vi har en riktig bilmekaniker :slight_smile:

4 gillningar

Tänk på att klicka på svara när du svarar någon, för oss andra ser det ut som du svarade @RolexJocke i nedan skärmklipp:

image

Jag förstår inte vad du vill ha sagt. Edit: Just nu står det att det ser ut som att jag svarade eftersom jag inte klickade på svara-knappen, vilket är obegripligt.