Vad gör ni just nu? (2019–2021)

Hur många gånger har du startat om grejorna? Antar att du gör det varje gång du testar andra nätverksgrejor?

Btw antar att du gör en seriös test nu med iperf?

Startat om kanske 2 ggr på ett år sen 3 gånger till I samband med ny fw!

Det har jag för mig, men inte till taxfreepriser.

1 gillning

Ok, Netgear routern jag hade på landet hängde sig ett par-tre gånger per år. För ostabilt så därför byter jag ut den. Att du startar om den så ofta kan vara förklaringen varför du inte upplever några problem.
Orbin som jag hade var av senare modell än din så det förklarar nog varför den var så instabil. Testade två stycken och båda hade samma problem. Ä Netgearen på landet var mer instabil när den var ny men blev bättre med nya firmware-releaser.

Ah okej! Ja så kan det vara! Märker redan att denna som är ny är mer buggig än förra. Skall kolla in iperf också (aldrig hört talas om)

Det var den lugna helgen. bild

4 gillningar

https://iperf.fr/
Lätt att komma igång med. Koppla bara in en dator trådat i routern och starta iperf i serverläge. Sedan tar du en annan dator och kör iperf i klientläge på den.
Finns även en iOS app. https://apps.apple.com/se/app/iperf-3-wifi-speed-test/id1462260546

Grymt, tack! Skall prova sen!

1 gillning

Plågas vid vattnet…

7 gillningar

Tar mig en hallon sorbet till fikan. bild

8 gillningar

Även med GUI till MacOS.

https://apps.apple.com/us/app/wifiperf/id485527801?mt=12

1 gillning

Jag är old School så jag kör den i terminalen :slight_smile:

1 gillning

Såg att det fanns! Trivs också bra där så blir nog den vägen :slight_smile:

Berätta lite mer om hur du tycker man gör ett kvalitativt nätverkstest. När det kommer till Mesh är det ju så många parametrar utanför själva nätverksenheterna. Husets storlek och form, material i väggar.

Tar vi Attefors lya skall det ju till mycket att misslyckas medan där jag sitter nu, på en 200 kvadratmeter stor gård där signalerna har svårt att ta sig igenom de extra tjocka träväggarna, vi pratar massiv ek, krävs det ju en sändare i varje rum nästan.

Samma sak med mina Orbi hemma - de må vara stabila men stoppar jag in dem i städskrubben i stället för att ställa dem ute i rummen så dör mottagningen rejält. Sedan har vi ju det här med backhoul via wifi eller ethernet, påverkar ju också en hel del.

Och slutligen har vi ju det här med stabilitet över tid - det är ju omöjligt att testa.

Ohh! Den där är jag lite sugen på. Ser fram emot recension :smiley:

Nu börjar det roliga!:+1:t3:

1 gillning

Era tester brukar vara bra. :slight_smile:

Det är ett par saker att tänka på för att göra dem ännu bättre.
För det första så gäller det att ta bort potentiella felkällor. En onödig felkälla är t.ex. internetuppkoppling. Man har nollkontroll över vad som sker i operatörens nät eller i nätet till operatör som huserar servern man testar mot. Därför bör man använda iPerf för att kunna mäta lokalt i nätverket istället för att köra Bredbandskollen eller SpeedTest. Man får också bort routern som felkälla då det är inte säkert att den t.ex. klarar att routa en 1 Gbits.
Sedan bör man köra flera mätningar och ta ett genomsnitt av dem. Detta för att kompensera för ev. instabilitet i det trådlösa nätet som påverkar det enskilda testet. Det är inget test över lång tid utan bara för att få flera mätvärden under ett testtillfälle.

Man bör beskriva i testet var man testar och hur layouten på lägenheten/huset ser ut. Detta för att få så jämförbara tester som möjligt. Därför borde de ske på samma plats så att förhållandena är desamma. Alltid köra backhaul via wifi då det är så de flesta kommer att köra grejorna för ska man vara ärlig så är ett trådlöst meshnätverk för de som inte kan eller orkar sätta upp ett trådat nätverk.

1 gillning

Bor man i ett hus så bör man imho satsa på att dra trådat nätverk och koppla alla fasta prylar på det, inkl alla accesspunkter. Det är inte särskilt svårt att göra och man får ett mycket stabilare nätverk. Spenderade lite tid nu på semestern att dra en nätverkskabel till en stor garderob där jag satte upp AP nr 2 och även kopplade in nätverkspucken till Yale-låset.
Har man dålig fart i sitt trådlösa nätverk så kan man testa att ändra kanalen som det trådlösa nätverket använder för att se om det hjälper. Även om det är mindre trångt på 5GHz än 2,4 så kan det hjälpa.

Inte mkt :wink:
bild

8 gillningar

Hemma är allt trådat som kan vara trådat, men det som inte är trådat tenderar ju att hoppa mellan accespunkter ändå och inte alltid välja den som är närmast. Väldigt mycket vodoo det där känns det som.