Vad gör ni just nu? (2019–2021)

Reflektionerna är ett stort problem på OLED-panelerna som LG kör. När jag skulle köpa TV stod det mellan LG´s flaggskepp och Q90R. Hade turen att båda dessa TV-apparater stod bredvid varandra på Media Markt i gallerian och kunde testa dem båda. Det är mer eller mindre inga reflektioner alls på Q90R medans LG´s kunde man spegla sig i. Så där föll LG bort direkt för mig, finns inget värre än reflektioner när man ser på film. Sen är det en otroligt bra svärta i Q90R. Otroligt nöjd än idag och blir lite lycklig varje gång man startar TV’n och tittar på något högupplöst material.

4 gillningar

Hur är vanlig TV ljudet i den? Kör du på det eller har du något separat system?

Vet faktiskt inte, har inte ens lyssnat på de inbyggda högtalarna om jag skall vara ärlig. Kör med Sonos Beam, Sub och två bakre Play:1 =)

2 gillningar

Jämförde just streamingdelen mot Apple TV här om det kan vara av intresse, om du inte har sett den tidigare:

1 gillning

Har q90R eARC?

Inte ännu men skall komma i en uppdatering!

“Samsung has also promised to update its 2019 Q90R 4K TV with eARC. This update is still pending. Samsung 2020 TVs come with eARC baked-in.”

Om det inte finns, hur gör man med nya sonoslimpan? Gick det att gå runt eARC med en optisk kabel? Kommer inte ihåg den biten.

Den har stöd för Digital Plus så eARC är inte nödvändigt för att få ut Atmos =)

1 gillning

7.1 är inte Atmos
Atmos blir 5.1.2 , inte möjligt med DD+

Jo.

https://developer.dolby.com/technology/dolby-audio/dolby-digital-plus/

Medan ni reder ut det där kan jag berätta att jag nyss beställt en Q90R samt Samsung 2019 HW-Q86R/XE Dolby Atmos Soundbar. Bra pris på Webbhallen på den senare.
https://www.webhallen.com/se/product/302114-Samsung-2019-HW-Q86RXE-Dolby-Atmos-Soundbar
Soundbaren var lite av ett impulsköp. Pratade med en kompis som liksom jag är mer ljud(HiFi) än bildmänniskor. Han var helt galet positiv till denna soundbar. Jag valde annars mellan B&W Formation bar och Sonos nya. B&W har ju fått lysande recensioner för ljud, men konstigt nog lite sämre för tal. Sonos eller Samsung? Här lät jag priset och min gode väns översvallande omdöme styra.

1 gillning

Spännande! Vad blev det för storlek på Q90R?

D va som fan!

1 gillning

55”. Den går in på 3 mm när… får inte plats med en större. Men har en 50” nu så lite större blir det…:smiley:

Ah nice! Du kommer bli helt galet nöjd, är helt övertygad!

Mitt i allt ringde de från skolan och berättade att sonen ramlat ned från en hög klätterställning och slagit i bakhuvudet. Från teknikglädje till livets förgänglighet. På min tid satte de upp klätterställningar på sand eller asfalt men nu är det ju som tur är någon gummimassa under. Så allt verkar vara under kontroll.

För att pigga upp honom berättade jag om TVn. Hans första fråga var om den är större, sedan om den har mindre reflexer…:smiley:

Ps Bor 5 min från skolan.

5 gillningar

Väldigt nyfiken på om den gör ett 100% jobb avseende reflektioner :innocent:

1 gillning

Han är inte intresserad av hur många sidor den har i texttv-minnet?

4 gillningar

100% nej men det går inte att spegla sig i den, har man en lysande lampa framför tvn så syns den väldigt svagt.

18 år är bra kämpat, ge hen ett fint avslut nu!

1 gillning