Trots att jag jobbat med frågor som angränsar till detta så skakar jag på huvudet.
Jag skulle vilja se en samhällsekonomisk beräkning på effekterna av att detta genomförs i praktiken. Om alla som dricker mer än 4 glas(33 cl) starköl på en kväll i månaden söker vård och sedan erbjuds stöd så skulle vården kollapsa initialt och sedan skulle kostnaderna vida överstiga den samhällena besparingen. Andra sektorer skulle lida av ännu större rekryteringsproblemen och ytterligare problem skulle uppstå.
Om jag orkar ska jag granska beslutet och det vetenskapliga underlaget. Det gör jag såklart till en eller fyra kalla öl..
Edit, ändrade jobbar till jobbat. Det var några år sedan jag var inne i den branschen.
Som 60+ så tror jag båten seglade för mig redan för en 40 år sedan, vad det gäller överkonsumtion av alkoholhaltiga drycker, oavsett hur mycket de sänker gränsen
Känns rätt galet. Både för att det såklart inte fungerar i praktiken samt oerhört märkligt att svenska män skulle vara så mycket känsligare än t.ex. sydeuropeiska män. Skulle gissa att de flesta italienarna dricker minst ett par glas vin om dagen, alla dagar året om utan att dom klassas som i en riskgrupp.
När jag jobbade med frågor mycket nära detta fanns det ledande forskare som sa att du kan dricka en hel del till vardags men du ska undvika att bli mer än salongsberusad. Det är när du dricker så att du blir full som du får i dig så mycket att det skapar riktiga problem för kroppen. Typ, vi har alla x antalet fyllor innan vi drabbas av ohälsa på riktigt.
Självklart finns det negativa effekter av ett för stort dagligt drickande, men det finns det av mycket som människan gör. Men med det mesta av gifter är det väldigt individuellt vilka skador vi får. Jag har hört ledande forskare prata om extrema faktorer beroende på genuppsättning. De pratar om 1 till 1000. Dvs säga att ett gram paracetamol kan ge samma farliga effekt på en som ett kilo gör på en annan. Obs, vad jag vet ej publicerad forskning.
Vad gäller alkohol och dagligt drickande kan det vara mer skadligt för partner eller barn att se sin förälder allt för ofta salongsberusad än den mer biologiska faran. Det är helt enkelt inte kul att vara under samma tak som en som ofta smådricker. Särskilt inte för barn.
Väldigt bra poäng att det såklart är många aspekter på alkoholkonsumption och absolut inte bara kopplade till fysisk hälsa.
Sverige har ju ett ansträngt förhållande till droger och berusningsmedel i allmänhet och har haft sedan motbokstiden. Vi är en del av brännvinsbältet och det är socialt acceptabelt att supa sig full men vi har också tagit till oss ett kontinental mönster med vardagsdrickande...
För egen del kan jag knappt minnas när jag blev full sist, men jag gillar vin och dricker garanterat mer än vad Socialstyrelsen rekommenderar.