Vad är rimlig tid mellan flighter?

Jag ska flyga till Tyskland om ett par månader, och eftersom jag väldigt sällan flyger är jag osäker på hur man bör resonera.

Ett alternativ som passar mig bra är t.ex att flyg från Kiruna som landar på Arlanda med 40 minuters marginal till mitt nästa flyg till Tyskland.

Är det görbart med 40 minuters marginal?

Är man redan inom säkerhetskontrollen när man landat i inrikes, och kan då bara traska till utrikesterminalen eller behöver man göra allt det igen?

Hur lång tid tar det att gå mellan inrikes och utrikes?

Kan man dyka upp vid gaten precis innan planet flyger eller måste man vara där en viss tid innan?

Min syster säger att man måste räkna med minst 2 timmar i köer på Arlanda, stämmer det?

Jag kommer bara ha en mindre väska som jag tar med mig in på flygplanet.

Är det lika galet på tyska flygplatser?

Inga problem med 40 minuter, hade det varit ett problem så hade det inte varit 40 minuter.
Nej, du dyker inte upp vid gaten precis innan planet lyfter för då är gaten redan stängd och du kommer inte med något flyg.

Det är inget som är speciellt galet.

Vilket bolag flyger du med ?
Är det en och samma bokning ? Isåfall om flyget ner från Kiruna är sent så ska dom ju hjälpa dig att boka om till nästa flyg

Om flyget avgår t.ex. 10:00 så kan du inte dyka upp 9:59 som med ett tåg utan du behöver vara där under schemalagd boarding tid. Boarding brukar väl börja ca 30-40 minuter innan avgångstid inom schengen , är inte helt säker på hur länge den pågår

Edit: googlade lite snabbt nu och ombordsstigning verkar sluta 20 minuter innan schemalagd avgångstid

Det är olika flygbolag. Det kanske är bäst att köra på alternativet med 5 timmars väntetid på Arlanda. Det skulle vara riktigt tråkigt om flyget från Kiruna blev föresenat av någon anledning så att jag missade det till Tyskland.

Det är skillnad på att åka med olika flygbolag på samma bokning och att göra det på separata bokningar.

Så hade det varit en bokning hade jag inte oroat mig , annars hade jag nog haft lite mer marginal 1-2h minst. Om det nu är flyg som avgår från samma terminal, jag har typ bara åkt från terminal 5 så om jag skulle ta mig mellan dom andra terminalerna hade jag absolut tagit det långa bytet

1 gillning

40 minuter ska räcka , men det är inga marginaler. Om du inte flyger så ofta skulle jag nog hellre ta 5 timmars väntan än att chansa.

2 gillningar

Jag kom på att ibland är det ju numera väldigt långa köer på Arlanda om de inte fått ordning på det. Känner att 40 minuter inte räcker idag.

Men vet någon om de fortfarande har problem med köerna? Senaste två flygningarna har jag passerat säkerhetskontrollen på 11 respektive 17 minuter om jag kommer ihåg rätt. Kollegan som tog ett flyg två timmar senare fick köa i nästan två timmar.

Inte sett några köer att tala om på senare tid.

Jag har som princip att anlända exakt en timme innan boardingtiden. Det tycker jag är lagom. Men det är ju externt.

Har de inte löst transfer mellan T4 och T5 på Arlanda nu? Eller måste man fortfarande gå ut ur en terminal 4 och in genom externa säkerhetskontrollen på T5 om man byter mellan inrikes och utrikes?
<

1 gillning

Det beror ju på vilka man flyger med vilken terminal man hamnar på , t.ex. SAS är ju bara på T5 så då behöver man inte bry sig om de är inrikes eller utrikes , sålänge det inte är utanför schengen för då krävs ju passkontroll även på T5 för att komma ut till F gaterna (tror det bara gäller icke-schengen flyg allafall)

Det räcker ju att första flyget är lite sent så spricker det. Det ska alltid finnas tid för en väntöl, sen gammalt.

3 gillningar

Har SAS flyttat från Terminal 4 menar du? Det har ju alltid varit den stora inrikes-terminalen. De har till och med en separat inrikeslounge där.

Hittade emellertid svar på min egna fråga. Terminal 4 och Terminal 5 är numera ihopbyggda.

2 gillningar

Aha , nyhet för mig också att Terminal 5 C gater är/var Terminal 4 inrikes
Åker aldrig inrikes och när jag lyssnat/kollat utrop för andra SAS flyg inrikes har det inte nämnts T4 på sistone

Precis, T4 har blivit en lowcost terminal. (RyanAir)

Kommer du från Kiruna och ska till Tyskland och har möjlighet att checka in väskan helavägen från Kiruna så skulle 40min räcka bra. Även om du inte checkar någon väska så skulle 40min räcka för du behöver inte gå ut från terminalen mellan de två flygen. Lite beroende vilka flygbolag du åker med.

Åker du tex SAS till ARN och sedan Ryanair till Tyskland så blir det en annan femma.

är planet försenat så blir du flyttad till flyget efter...sålänge du har hela flygsträckan som samma biljett.

1 gillning

Då har du missat något. Enda sedan den byggdes har den varit samlingsplats för alla landets lantisar som skall hem till alla kommunalt ägda flygplatser via SAS.

Skulle säga att förutom under corona när resten av flygplatsen stängdes så har SAS inrikes alltid gått från T4.

1 gillning

Nu är biljetterna bokade. Jag körde med 5 timmars marginal mellan flighterna i stället. Jag är supernervös över att det ska bli några strul som sabbar hela resan. Jag ska på en konsert som blev inställd pga. pandemin då den egentligen skulle varit. Så jag har väntat 2 år på det här. Tack för eran hjälp! :grinning:

5 gillningar

Helt rätt, alltid skönt att kunna ta det lugnt och ha marginaler. Hade ett stressmoment en gång när vi skulle till Orlando. Arlanda - Heathrow sen 2 timmar till anslutande flyg men de glömde berätta vid bokningen att det gick från Gatwick. Fick förbeställa bil som skulle ta en timme men det gick på 30 minuter så vi kom fram i skaplig tid med hjärtat i halsgropen.

1 gillning

Flyger bara när jag ska utrikes och eftersom jag åker med Star Alliance så är det T5 som gäller så har inte behövt oroa mig för mycket om dom andra terminalerna , och de är ju tur de för då hade jag nog tabbat mig och gått fel :stuck_out_tongue:

Klassiker :slight_smile:

1 gillning

Alltid bra att ha lite marginal, speciellt om sådant här sker.