Vi har idag ett eluttag i badrummet som sitter i vårt badrumsskåp. Min eltandborste är alltid inkopplad och jag har även en Sonos Roam som jag försöker underhållsladda där inne men varje gång jag ska ta en dusch så är fanskapet lika död som jag är efter en blöt utekväll.
Min fråga är om man skulle kunna köpa en grendosa för utomhusbruk och ha ovanpå badrumsskåpet utan risk för total elchock i badrummet med all fukt och skit. Vad tror ni är det en dålig idé eller är det riskfritt?
Så länge badrummet är skyddat med jordfelsbrytare(vilket är krav för vanligt uttag i badrum) och uttaget sitter i rätt zon så borde det vara okej, men kanske finns snyggare lösningar?
Det krävs ju ingen speciell IP-klassning utanför zon 2.
En utomhus grendosa ska väl inte vara några problem i den miljön men montera den så högt som möjligt. Ovanpå skåpet låter ju vettigt. Vi hade vanliga uttag i taket tidigare till tvättmaskin och tumlare men nu sitter de i midjehöjd men vi har visserligen inte duschen kvar där längre.
Uttaget är integrerat i badrumsskåpet längst upp till vänster i ena hörnet så det är en del av själva skåpet så det blir nog svårt. @richardtenggren tack för bilden och förtydligandet! Har bäddat ned mig nu men kan fixa en bild på hur det ser ut. Badrumsskåpet är rätt högt så en grendosa på toppen av det skulle nog inte synas alls men kanske är smart att ta det säkra före det osäkra och köpa en för utomhusbruk ändå?