Uppkopplad avfuktare?

Hej,
Jag ska köpa en ny avfuktare till källaren då den gamla lagt av (förmodligen för många start/stopp baserat på en elprisstyrd Z-wave brytare :-). Jag vill så klart ha en bättre lösning framöver där jag kan styra av/på baserat på luftfuktighet tillsammans med elpris.
Har letat lite men tänkte slänga ut en fråga här för att höra ifall någon har bra tips på en uppkopplad avfuktare gärna kombinerad med en luftrenare som jag skulle kunna styra antingen via z-wave eller via IFTTT eller egentligen på något sätt så får jag lösa hur jag styr den senare.

Några tips?

Lite nyfiken på varför du vill ha den uppkopplad.
En avfuktare ställer man väl in på önskad luftfuktighet sen startar den när det behövs?

Jo men det finns ju en poäng att den endast skall gå när elen är som billigast.

Har en tvättstuga i källaren där tvätten torkar oavsett avfuktare eller inte. Men kör jag ett antal tvättar så tar det längre tid innan den torkar. Med en uppkopplad avfuktare så skulle den kunna köra under nätterna utan att det kostar skjortan och på så sätt få snabbare torktid.

Har tänkt exakt samma lösning dit vi flyttar. Inte rekat något än, men posta gärna om du hittar en smidig lösning :raised_hands:

Skulle kunna funka med ett uppkopplat uttag och en quara sensor (finns kanske andra märken) och sedan köra på natten och/eller luftfuktigheten.

Då får du iofs inte med elpriset i formeln, men om det oftast är nattetid och om fuktigheten är hög nog så kanske det inte spelar roll?

1 gillning

Om du menar Aqara så kör de Zigbee. Tänker att det kanske inte matchar om det är Z-wave som körs i hemmet i övrigt? Bara en tanke, båda kanske funkar för @Peter666 ?

Helt rätt. Jag som missat den lilla detaljen. MEN, det skulle kunna vara en lösning för mig :rofl::rofl::stuck_out_tongue_winking_eye:

Eller bygga ut systemet till Zigbee.

1 gillning

Känner att jag vill helst ha något som startar och stoppar i själva avfuktaren istället för ett uppkopplat uttag. Har en känsla av att det var det som tog död på min gamla avfuktare att den inte klarade av att slås av och på så ofta och hårt som att bryta strömmen.

Kolla vad jag hittade :slight_smile:

Fixa till ett smartare inomhusklimat med eeese .

Närmare än vi trodde. Länk till produkter här: https://eeese-aircare.com/avfuktare/?lang=sv

Update: finns på Byggmax → AVFUKTARE ADAM EEESE (P-6440036) | Byggmax

2 gillningar

Yes, hittade den också. Tror det får bli en Carl! :slight_smile:

2 gillningar

Blev det något köp?

Är du nöjd?, vilka parametrar går det att automatisera den utifrån?

Den är inköpt! Otroligt effektiv avfuktare som verkligen gör jobbet. Som vanligt så tar automatiseringen mer tid än vad man kan lägga. :frowning: Positivt var att den går att styra med hjälp av Amazon Alexa och inte bara Google Assistant som deras hemsida säger. Det ingår en egen app som heter Tuya för styrning av apparaten över Wifi och just nu har jag bara styrt den så att den går igång 00.05 till 05.55 då elpriserna oftast är låga.

Nästa steg blir att försöka få till en automation kopplat till Tibbers elpriser. Om det innebär IFTTT för att få ihop det eller vad jag kör där vet jag inte ännu. Jag tänker att jag från min Fibaro HC2 där jag får in Tibbers elpriser kan trigga ett IFTTT eller Home Assistant script som startar eller stänger av den via Alexa.

Ska försöka återkomma när jag fått ihop det. :laughing:

3 gillningar

Eftersom den går in i Tuya appen så borde det vara lätt att köra Local Tuya i HA med Tibber HACS tillägg! :slight_smile:

2 gillningar

Tack för återkoppling. Då blir det ett köp till nya huset. :ok_hand:

Tack för tipset Curiosity! Så får det bli!

1 gillning

Om du inte redan kör core-2021.10.x så uppgradera först. 2021.10 innehåller en ny integration för Tuya. Skönt att slippa bygga om sen.

2 gillningar

Väldigt bra :ok_hand:

1 gillning

Idag kom den! :sweat_drops:

1 gillning