Ungdomars spenderande i olika spel?

Måsta få kolla med andra föräldrar. Sonen snart 14 köper olika skins i olika spel. Så här långt har det fungerat bra och inte skapat en massa diskussioner. Han spenderar inte så mycket så allt har varit frid och fröjd fram till nu.

Nu spelar han Valorant och helt plötsligt har han kommit med för mig ganska hisnande förslag på vad hans ska köpa. Den senaste veckan har vi haft ett antal diskussioner om något paket han vill köpa. Han har egna pengar, han tjänar egna pengar och tycker därmed att det här är något som är värt att satsa på.

Vad är rimliga summor? Alltså inte föräldradrömmar utan mer realistiskt för en 13-14-åring? Varje familj har ju sina förutsättningar så jag vet att det är svårt att ge precisa råd, samtidigt finns ju någon form av moralisk nivå. Å andra sidan vill mani inte vara den som förhindrar ens ungsommar saker som blivit vanligt bland andra ungsommar.

Om han tjänar sina pengar själv så är det väl rätt lugnt hur han spenderar dessa då han tjänat/sparat ihop de själv. Men nu nämndes inga summor så då är det ju svårt att veta om det är rimligt eller helt uppåt väggarna. Sen beror det ju lite på hur stor del det är av hans kapital? Det finns ju annat som kanske han vill köpa, eller kommer pappa in och täcker upp när det krävs? Det krävs nog lite mer info om man ska kunna råda. Jag antar att han inte är helt omdömeslös för då får du väl gå in som god man. :joy::joy:

1 gillning

Jag skrev med flit inte någon summa för jag tänkte att det tvingar folk att förhålla sig principiellt till summan. Köpet motsvarar ungefär 10% av vad han har på sitt eget konto där månadspeng och hans inkomster går in.

Han själv hävdar exakt det du skriver, att han sparar och är försiktig för att kunna köpa det han verkligen vill ha. Min svaghet är att jag skulle acceptera den summan på fiskeprylar eller kläder. Det är något mer fysiskt. Några bättre designade prylar i ett spel känns bara lurendrejeri. Sonen hävdar ju såklart att det här är hans verklighet... Lika verklig som fiske, typ..:grin:

5 gillningar

Känner igen mig till 100 % i resonemanget kring köp i spel. Antar att det är gubbvarning på det synsättet (vilket iofs inte betyder att det är fel).

Principiellt håller jag nog med sonen och Jocke, men det är ju samtidigt relevant hur mycket annat han får eller förväntar sig att få från sina föräldrar. Det är ju lättare att bränna sina egna pengar på "skräp" om man vet att föräldrarna kliver in ekonomiskt när det gäller viktigare saker än skins i ett spel.

Nu är min son bara 9 år, så detta är ingen diskussion jag behövt ha än. Men mer än ett par hundra skulle jag inte gärna vilja se brännas i väg på rent skräp. Men samtidigt kan det kanske bli en lärdom också, om det tydliggörs vad man kan gå miste om när man prioriterar på det sättet.

3 gillningar

Det är verkligen risk för gubbvarning. Därför jag skrev för att se om jag ligger fel. :sunglasses::sweat_smile:

2 gillningar

Man får nog tänka är det inte helt orimligt så låt honom köra, det kan vara ett bra sätt att få ta egna beslut tidigt och då även konsekvenserna. Att stoppa honom som far även om det känns rätt från din sida så kan det gnaga inom honom i många år att han inte fick ta sitt eget beslut och göra det han ville med sina egna pengar. Om det är 10% av hans sparande så är det ju inte krisläge om han skulle ångra sig utan då är det ju bara ett steg mot vuxenvärlden.

4 gillningar

Du får be han lämna in LCA:n, livs cykel kostandes analysen.

Samt ett paper som jämför värdet på detta tingesten och typ jämföra det med fiskespön och se vad värdet är då om 5 år eller något? Nu tror jag man ska vara fair och även bedöm någon form av affektions värde. Men förstår dig helt, men vi kommer från en annan generation :slight_smile:

Vad har han för förväntad avkastning på sin investering?

@xms67 det är dags du tar diskussionen med din son om pengars värde :wink:

//Daniel

2 gillningar

Det är klokt resonerat. Samtidigt kan det vara så att barn och ungdomar mår bra av att få gränser satta av vuxna. Så man står där som en åsna mellan två hötappar.

2 gillningar

Jag sa åt hon att köpa aktier för den summan istället. Och för ett par sekunder kom vi in på om Tesla var klokt, men det var det nog inte. Men sedan insåg han fällan han hamnat i och förde tillbaka resonemanget till ursprungsfrågan..:sweat_smile:

Tänk om ändå mina föräldrar hade gett mig rådet att köpa aktier istället för på den tiden ZX-spectrum spel :man_facepalming:

2 gillningar

Det är ju alltid svårt att veta vad som är rimligt, vi har ju olika uppfattningar om saker och ting. Sen ska man ju inte beröva honom hans barndom genom att redan prata investeringar. Grabben måste ju få leka av sig lite först. :joy:

3 gillningar

Sen gammalt leker grabbar av sig med pappas kreditkort :slight_smile:

Investera i vin ( kanske tidigt) kvinnor och sång resten kan han slösa bort , frågan är vad gör oss lyckliga?

//Daniel

Är det att han spenderat pengar som du är emot, eller att han spenderar pengar på något som för dig inte har samma emotionell värde som ett fysiskt ting?

Jag tror vi äldre måste tänka om här, inse att för den yngre generationen är en ny tröja i ett spel av samma värde som ett nytt fiskedrag i väskan är för oss. Och troligen kommer dom använda det mycket mer än vi gör med fiskedraget. Så vem får egentligen mest värde för pengarna?

Värden förändras, vi måste nog inse de.

4 gillningar

Jag håller inte med, och då spelar jag mycket själv. Skins och kosmetiskt "skräp" är konsekvent nej när dottern vill köpa.
Det är ett bottenlöst hål och en affärsmodell alla borde vara skeptiska till.
Lite i gråzon hamnar köpa till karaktärer, jag gillar inte upplägget i det hon spelar mest nu, men eftersom det påverkar mer än bara utseende så har det släppts igenom begränsat.

Valorant är visserligen ett esport spel och jag gissar att skins fungerar likt CSGO så de kan säljas vidare. I så fall finns ju åtminstone likheter med investeringar i verkligheten och vinsten från det går delvis till prispengar i tävlingar t ex.

Här har det varit på nivån att sonen vill köpa nya stadsdelar i Toca Life World. Sa nej tills det regnade.

Nu spelar han mest Nintendo Switch och där köper man tack och lov hela spel från början.

Det handlar mycket om det du skriver om, att det inte är saker som finns på riktigt och inte heller betingar något värde enligt mig. Sedan tänker jag nog som @Lord_Json att det är en affärsmodell att vara skeptisk till.

Det där ändrar ju förutsättningarna lite. Måst kolla lite med sonen.

Vägra sonen en dator när han växer har du löst problemet även framgent. Om det var rätt beslut får vi diskutera här..:sweat_smile:

Han får en Mac – och vad jag hört så går det inte att spela på Mac.

2 gillningar

Jag gissade delvis fel.
Valorant har inget system för att sälja skins vidare som CSGO har. Däremot går en del av vinsten till prispengar som jag skrev.

För kidsen är den virtuella världen på datorn lika verklig som den riktiga världen och det är klart man vill ha lite coola kläder (skins) där ens kompisar hänger.

Jag försöker lära mina barn att tänk vad grejen du vill köpa kostar per dag. Skins i Roblox som du använder under två veckor är ju ett smartare köp per dag än en isglass-maskin som du tröttnar på efter två dagar.

2 gillningar

En pik mot @RolexJocke ? :joy::joy:

2 gillningar