Ubiquiti Amplifi HD

@Curiosityhar med erfarenhet av amplifi så han hjälper dig :slight_smile:

Och jag ska ut köra vattenskoter nu :partying_face:

4 gillningar

Jag kör Amplifi HD och får detta resultat 2 meter från routern. Har 250/100 uppkoppling. Inte bryggad.

Annars kan han fixa ett Telia abonnemang som levererar obryggat. :joy::joy::joy:

Tack! Ska ta mig hem direkt och testa. Har 2,4/5 på automatisk. Borde jag separera?

Tack @RolexJocke! Bra att veta!

Jag vet inte vart man kollar om det står på automatisk 2,4/5, min är inställd på fabriksinställningen och allt mina enheter går på 5.

Har man en del IoT och äldre prylar kan det vara värt att separera för att se hastigheterna på devices som fixar 5Ghz.

Om du kollar med WiFiman så ser du har alla andra wifis ligger i frekvens, det kan vara värt att se och sen justerar dina kanal inställningar. :slight_smile:

En uppdatering! Jag satte på Hårdvaru-NAT igen samt aktiverade IPv6. Testade sedan med WiFiman och fick 450 mbit/s i test på 5 ghz när jag satt i soffan, cirka 8 meter från routern som är bakom en trädörr med en 80 cm murvägg i vägen. Vilket kändes som helt klart godkänt! Provade genom BBK och fick 220. Testade ca 5 minuter senare mot samma server sittandes på samma plats utan att röra mig och fick då 225 på Wi-Fiman och BBK. Märkligt men ändå mycket bättre än de 40 mbit/s jag hade tidigare idag och igår (med Hårdvaru-NAT på men IPv6 av). Speedtest.com visar konsekvent typ runt 100 mbit/s. Det konstigaste är att jag inte nödvändigtvis alltid får bättre testresultat om jag står nära routern. Får testa vidare. Nån som har tips på app där man kan se vilka kanaler övriga i närheten använt? Just nu är det på auto men undrar om det är för stökigt i luften?

En annan intressant grej är att uppladdning konsekvent varit över 250 mbit/s. Får så högt som 400-500 i telefonen. Även när nedladdning kommit upp i max 40.

@Curiosity finns det något särskilt skäl till att jag bör separera 2,4/5 eller kan jag behålla automatiskt?

1 gillning

Kanon juh!
Då är du på rätt väg! Finns ingen anledning att separera då det verkar fungera.
I WiFiman så kan du se vilka andra frekvenser som använders i närheten.
I appen på android. Wirless (menyn längst ner) - Channels (mitten högst upp) - Sen välj 2.Ghz eller 5 Ghz under. :slight_smile:

Ja, tack för hjälpen. Verkar inte finnas channels på appen för iOS :man_shrugging:t2:

Men nu får jag plocka fram skämskudden. Bredbandskollen visar mbit/s. WiFiman och speedtest visar Mbps. Även Amplifi-appen visar Mbps. Blir inte klok på konverteringen. Jag ska dela Mbps på 8? Blir då resultatet från WiFiman 450mbps/8=56,25 mbit/s? Det kan väl inte stämma?

Mbps är samma sak som Mbit/s.

2 gillningar

Haha, så bra. Tack!

1 gillning

Hittade detta bland advanced settings:

A-MSDU for wireless clients

Improves wireless clients throughput

Googlat men blir ej klok på vad det är?

Kör “Improves wireless client throughput”. A-MSDU är för fasta MAC adresser, tror inte du kommer behöva det. :slight_smile:

1 gillning

Ok uppfattat. Det där ”Improves wireless client throughput” var bara beskrivningen under A-MSDU

Men nu ska jag sluta spamma bubblan - iallafall för 2020 - gott nytt år vänner och stort tack för att ni tog er tid att hjälpa mig!

bild|207x500

2 gillningar