Ubiquiti Amplifi HD

Låter som det är nåt skumt med mobila routern. Den ska egentligen inte sänka hastigheten när den är i bryggläge och är inkoppla med kabel till nåt annat.
Den jobbar ju mindre då än när den är router.

1 gillning

Okej, här kommer en liten förklaring som jag testat nu i två dagar. Kanske någon som förstår.

När jag kör min mobila bredbands router i bryggat läge till mitt Amplifi system så är det flera saker som buggar. Tex Sonos, kan inte spela till min Sonos Move tex.
Koogeek strular.

Men använder jag Mobila routern som den ska användas och kopplar upp allt emot den. Har även bryggat mitt Amplifi för att få ett stabila 5ghz nät här hemma som jag kan välja att koppla upp mig emot. Ja då funkar allt klockrent! Inget alls som strular. :man_shrugging:t2:

Kör du samma ssid på mobila routern och Amplifi? Om du gör det så kan det vara en orsak till att det strular. Annars så är det nog något med bryggningsläget på den mobila routern som inte är som det ska vara. Är den i bryggat läge så ska det vara som att den inte är där.

Förresten, när du bryggan den ser du då till att slå av wifi på den också? Om wifi är igång och routern är i bryggat läge samt att den har samma ssid som Amplifinätet så kommer det att strula jävligt mycket och skulle förklara varför du har problem med Sonos, kogeek osv.

Tröttnade till slut på min gamla Asus och uppgraderade till Amplifi HD. Har 1000/1000 via fiber. Fick inte särskilt bra hastighet, som mest 200 mbit/s om jag stod bredvid routern. Så jag googlade lite och testade köra i brygga enligt tips på Reddit. Helt plötsligt fick jag 450 mbit/s. Jag har ju ingen annan router utan enbart leverantörens fiberkonverter (cts hes-3106). Nu ser jag även, vad jag förmodar, är grannarnas routrar bland ”ethernet” under enheter. Får också upp andras Apple TV i remote appen. Någon som har en aning om vad som hänt?

Ett stadsnät är i princip ett stort lan. Så kopplar du dig direkt mot stadsnät utrustning så är du mot deras switch och då kan du se andra som är kopplad på den switchen… kort förklarat.

Nu brukar man göra ändringar i switchen så detta inte ska vara möjligt… Kanske något din leverantör av stadsnät inte gjort?. (igen…kort förklarat).

Att tänka på nu är att du mest troligt (beroende på hur de byggt sin tjänst) får publika IPs som du använder på dina enheter… Alltså att de kan nås från internet av vem som helst.

Tycker vi borde få hans externa ip så vi kan hjälpa honom och kolla om allt är säkert! :stuck_out_tongue_closed_eyes: :shushing_face:

4 gillningar

Tack! Läst igenom gamla trådar och känner snygg att man fick svar av bubblans egna nätverksexpert :grinning_face_with_smiling_eyes:

Får kontakta leverantören men har två frågor till som jag hoppas du kan hjälpa mig med:

Betyder detta att det är rätt inställning att ha routern i brygga? Borde jag inte ha en brandvägg mellan fiberkonverteraren och min Amplifi?

Jag köpte amplifi eftersom jag i princip inte har behov av några funktioner än stabilt nätverk. Funktionsmässigt är den rätt för mig men borde jag kan ha en Dream machine istället? Vill egentligen inte behöva mixa så mycket utan så mycket plug and play som möjligt. Den har ju brandvägg så man slipper besök från @Curiosity :sweat_smile:

1 gillning

Du måste ha en router så du ska inte köra Amplifi i bryggläge. Borde egentligen inte funka överhuvudtaget.

Du ska absolut inte brygga den. Har du provat att slå på eller av inställningen som heter Hårdvaru-NAT? Den brukar göra skillnad för hastighet.

Ja, konstigt nog blev det till och med något sämre…

Ja jag tycker också det låter väldigt märkligt. Men jag hoppar alltså från 45 mbit/s i BBK till 220 mbit/s genom att sätta på brygga. Fattar att två routrar kan störa varandra men inte borde väl fiberkonverteraren räknas som en router…

Får du en privat eller en publik IP-adress?

Hm, osäker om jag förstod exakt vad du menar men leverantören levererar dynamiska ip. Jag får samma ip-adress på alla mina enheter, vilket är samma som ip som står på amplifis skärm.

haha… knappast nätverks expert… bara datanörd :slight_smile:

om du har den direkt inkopplad i “väggen” så ska den inte ha brygga. då ska den routa.
Har du i brygga idag så får du antagligen x antal IP som du får från din operatör. Det kan vara limiterat till tex 5devicer.

Om du kör routing i din Amplifi också så behöver du egentligen ingen brandvägg för du NAT trafiken. Det betyder att din router gör om ditt lokala nätverk som ofta är på 192.168.0.0/24 till externa IP. Så igen från extern IP når din 192.168.0.0/24 Nät.
Många enheter har brandvägg med DPI (DeepPacketInspection) för att kolla att data paketen som går in inte innehåller något olämpligt.

2 gillningar

Snyggt, tack! Då behöver jag inte oroa mig för hackern ovan… :joy:

Förstår dock fortfarande inte varför jag får så låga hastigheter (30-50) när Amplifi är inställd på router och en 230 i brygga. Kanske borde ringa leverantören?

1 gillning

Att routa är en tyngre uppgift än brygga.
får du samma värden om du kör sladd in i amplifi? (om den har nätverksportar?)

edit: Kan också vara ett värde satt att varje användare bara får 200mbit?.

Amplifi HD ska inte ha några sådana hastighetsproblem. Jag har bara 100 mbit att prova med nu, men det blir alltid full fart på alla anslutna enheter jag testat med. Både upp och ner

Apple-hem så såklart inga enheter med nätverkskablar :see_no_evil: Får låna och testa. Men finns inga inställningar om begränsningar vad jag vet. Finns ju knappt några inställningar! Inte som jag mixat med eller hittat iallafall!

Låter som någonting är galet… Amplifi HD har jag sålt till några kunder och de är alla super nöjda med hastigheterna.

Du ska definitivt köra den i router läge. Har du 2 seperata nätverk på den? 2.4Ghz och 5Ghz eller kan du allt automatiskt?
Vilka hastigheter får du om du provar köra med ethernet kabel?

Prova även ladda hem WiFiman appen från Ubiquiti, med den kan du se vilka frekvenser allt trådlöst ligger i närheten. Du kan även mäta wifi hastigheten mellan olika enheter.