Uber eller Bolt i Köpenhamn?

Försökte se om det gick att ta en Uber eller Bolt i Köpenhamn men verkar som att ingen av tjänsterna existerar där. Kan det verkligen vara så?

Danmark införde någon ny taxilag för ett antal år sedan och då försvann de.

Det landet har en ogynnsam självbild – större förmyndarsamhälle får man leta efter.

Märkte något skumt i Edinburgh vad det gäller Uber som jag alltid trott var billigast. Skulle ta en Uber från flygplatsen till hotellet och bokade en. Sen visade sig att det var rejält komplicerat att hitta deras pick up plats i ett parkeringshus. Hade fått ett pris på £30 vilket var helt ok. Efter en massa messande fram och tillbaks med chaffisen sa jag att vi blåser av det hela och jag tar en vanlig taxi istället. Kom då ett mess från Uber där de undrade om jag vill betala £4 till chaffisen för bomkörningen vilket var helt frivilligt. Inga problem sa jag och skickade betalningen för han var ju där någonstans och väntade. Tog en vanlig taxi som slutade på £26 så min nota blev ju £30 ändå. :joy::joy:

Så nu undrar man ju har Uber höjt upp sina priser så att de t o m kan överstiga vanlig taxi? Eller var detta bara ett fall som inte räknas som normalt.

Har alltid gillat Uber då det är smidigt och man blir inte uppskörtad med att de tar omvägar då priset är fast.

Uber spelar ju under samma ekonomiska regler som övrig taxinäring så när subventionerna togs bort (dvs att Uber satt och betalade lite till chaffisarna också) så är det ju ungefär samma priser som gäller.

Jag har inte hängt med i detta utan har ju trott jag gjort en bra deal. :joy::joy: Men som sagt det är smidigt och går snabbt så det behöver promt inte vara billigast.

Bolt brukar vara lite billigare och betalar chaffisarna bättre, detta på grund av betydligt lägre overhead.

Har aldrig åkt med dem.

Svarar på mig själv, Bolt hade elcyklar att plocka, betydligt bättre än att åka taxi ju! Köpemhamns cykelvägar är ett föredöme.

1 gillning

Har kört bil i Köpenhamn på tidigt 80 tal och då fick man fan ducka för cyklisterna då de var överallt på båda sidor om bilen. Stoppljusen slog om samtidigt så där körde man inte mot gult som man gjorde här på den tiden.

Du kunde skrivit sen på bollen istället för att radera. :joy::joy::joy:

Jag åker bara Bolt nu för tiden. Dock så kör många förare för båda bolaget samtidigt.