Två frågor om Samsung Q90R

Hej,
Köpte under black friday en Samsung 65 Q90R och kunde inte vara mer nöjd med bilden i denna magiska TV. Har dock upptäckt två “buggar” som jag tänkte höra om ni här inne också råkat ut för eller vet hur man kan fixa:

  1. Netflixappen - behöver laddas om
    Nästan varje dag när jag startar inbyggda Netflixappen får jag upp följande meddelande: “Just nu har vi problem med att komma åt dessa titlar. Försök igen”. När jag klickar försök igen laddas allt in precis som det ska. Fler som får upp det? Vad kan detta bero på, lagrar appen massa data som blir inaktuell?

IMG_1884

  1. PS3 och smart remote/CEC
    Jag har kopplat in två källor till min TV. En Telia digital box (Arris 1113) samt en PS3. TV:n hittar båda enheterna. Jag får Telia-boxen att styras av fjärren men inte min PS3. Meckar jag med fjärren när jag är inne i PS3 menyn ändrar jag kanaler etc på min digitalbox (fast denna källa inte är vald). Klickar jag på info om PS3 källan i menyn står det dessutom att den heter “Telia” och jag får inte symbolen av en handkontroll (se nedersta bilden).
    Någon som vet vad detta kan bero på? Är mitt PS3 för gammalt att lira CEC med tvn?

Tja! Har samma TV och upplever inte samma problem med Netflix och den används dagligen här. Har du uppdaterat TV’ns mjukvara till senaste versionen? Jag skulle testa att ta bort Netflix-appen och ladda ned den på nytt. En annan grej kan vara dålig mottagning om du kör WiFi, så testa med kabel om möjligt och se om det löser problemet.

Fråga nummer två är jag faktiskt osäker på vad du vill göra, menar du att du vill styra ditt PS3 med TV-kontrollen?

Nått med detta du menar? bild

Tack för snabbt svar!

Tror jag har senaste mjukvaran, har 1335

Kör wifi så de kan ev. ha med det att göra. Har dock snabb uppkoppling (100 mbit/s och kör över 5 GHz) och har aldrig haft några problem med Netflix via min ATV. Det funkar ju efter att jag klickar “försök igen” så egentligen inget större problem - känns mest skumt. Får väl prova att installera om den eller vänta på nästa uppdatering.

Jepp är ute efter att kunna styra min PS3 via fjärren när man ser ser BD. Precis som din bild visar fick jag upp en symbol att PS3 skulle gå att styra med fjärren - men den styr bara min telia-box även när jag är inne i min PS3.

Ah då är jag med på vad du menar! Jamen testa att ladda ned den på nytt man vet ju aldrig =)

Jag testade nu att använda fjärren med min PS4 och det går alldeles utmärkt så kan ju vara så att PS3 inte har stöd för det, men är som sagt osäker. Har samma mjukvara som dig iaf till tvn (1335)

Kan nog vara så att PS3 inte fullt ut lirar med CEC, även om TV:n under installationen indikerade att de skulle funka. Får kanske skicka en fråga till Samsung eller uppgradera till en PS4 :slight_smile:

2 gillningar

Har en fråga till gällande den inbyggda Netflix-appen och provar att bolla den med alla kunniga Teknikveckan-medlemmar :slightly_smiling_face:

Jag har märkt ett högfrekvent pipande/vinande ljud (varierar lite i styrka och intensitet) från TV:s baksida när den inbyggda Netflixappen används. Ljudet kommer alltså inte från högtalarna - vilket jag trodde först, utan det känns som att det är någon process i TV:n som framkallar ljudet. Ljudet uppstår bara i Netflix-appen. Jag har provat både Youtube, Cmore, AppleTV och SVT Play och ingen av dessa appar framkallar ljudet, då är det helt tyst bakom TV:n. Ljudet finns inte heller där när jag ser på TV via min Telia digitalbox (inkopplad via HDMI).

Har uppdaterat både TV:n (1356.2) och Netflixappen samt laddat om Netflixappen utan någon skillnad.

Sökte på nätet utan att hitta så mkt info, men såg denna tråd: Samsung My Account | Samsung US

Är det någon annan här som också upplever detta svaga (o)ljud? Vet ni vad det kan bero på? Kan jag prova något mer för att bli av med ljudet?

Tack på förhand!

Testade nu efter att jag hade läst ditt inlägg och min TV gör inga sådana ljud (Q90R 65").

Tack för att du kollade! Har du någon aning om vad som kan orsaka det? Har inte tänkt på ljudet innan i helgen, så kanske något som kopplar till någon uppdatering (just eftersom de bara är netflix)?
Ska tilläggas att det inte är högt, hör det enbart svagt när det är tyst i rummet - men lik förbaskat störigt när man börjar tänka på det :slight_smile:

Oj, absolut ingen aning faktiskt vad det kan bero på =(

Nej de är lite av en gåta… just att de bara är den appen också.
Får väl testa lite mer grundläggande felsökning som att göra TV:n strömlös och installera om Netflix igen.

Hjälper inte de tänker jag vänta och se om någon kommande uppdatering, av TV:n och/eller Netflix, löser det.

1 gillning

Har du kopplat in teven direkt i vägguttaget eller via extra kabel?

Via grenkontakt. Kanske skulle prova direkt i vägguttaget.

Gör det :slight_smile:

Det var ganska vanligt förr, när det var stora kontraster i bilden, t ex mycket vit text på svart botten.
Jag tror det är ett komponentfel och att det inte löses med mjukvara…
Har du garanti, ska du nog försöka byta den.

Jo jag ska noga bevaka de. Kvarstår de blir de en kontakt med Samsung. Ska dock prova Esses tips med att koppla strömmen direkt i eluttaget (måste dock flytta TV-möbeln för detta så har inte gjort de än) och invänta en kommande uppdatering.

Tycker dock fortfarande att de är ett skumt fel. Just att de bara är i Netflix. Har du någon tanke varför bara Netflix drabbas?

Nej, det har jag inte.
I vissa fall kan det hjälpa att snurra på stickproppen för 230 V ett halvt varv, så stiften kommer i det andra hålet i uttaget (de byter plats). De kan ha olika filter för att skapa nollpotential på kretskortet.