TV4 lägger ner Sporten

Från sajten:
image

TV4 kommer inte längre ha några ordinarie sportsändningar. I stället bakas höjdpunkterna in i de vanliga nyhetssändningarna.

Detta meddelar TV4-Sporten själva genom sitt inslag “Kanon och Kalkon” på Twitter.

TV4 har haft egna sportsändningar sedan de började sina sändningar 1992. 1998 sände man för första gången ett stort sportarrangemang i form av fotbolls-VM. Detta gjorde man i samarbete med SVT. 2008 gick fotbolls-EM endast att se via TV4. Det gjorde att TV4 för första gången gick om SVT som Sveriges största tv-kanal tittarmässigt.

I nära framtiden kommer TV4 börja sända fotbolls-VM i Qatar. Vad som händer med sändningar från stora mästerskap därefter återstår att se.

 

Fattas bara att Teknikveckan lägger ner Sportbubblan nu. :grimacing:

Finns det verkligen någon som tittar på den kanalen?

1 gillning

Nyhetsmorgon - bra start på dagen! Vad ska man säga :facepunch:

1 gillning

Nix. Det är ingen som tittar. Man lägger miljoner på program som ingen ser, mest för att man kan. Och om det är någon som tittar, då tittar dom inte för att dom tycker att det dom ser är bra utan för att dom hjärntvättade. Vilket ju låter oerhört konstigt, men inte lika konstigt som att någon faktiskt tittar. Så nej, det är det ingen som gör.

3 gillningar

Lägg ner sport!

Med det låter ju konstigt.

Jag vet! :man_shrugging:t2::open_mouth:

Men så måste det ändå vara!

Kanske. Men lite märkligt är det allt? :thinking:

Inte ens jag som är sportintresserad tittar på deras sportsändningar.

Hur kommer det sig?

De finns bara på linjär tv (TV4) och playapp med reklam (TV4 Play). Föredrar Sportnytt och Sportspegeln på SVT.

1 gillning

Misstänker att Telia ångrar köpet av TV4 och förbereder för en försäljning av bolaget.
Blir intressant vad som händer framöver:

Jag killgissar att linjär, reklamfinansierad TV kommer att gå samma väg som papperstidningar.

1 gillning

Jag tror de går den vägen i detta nu faktiskt :slight_smile:

2 gillningar

Läser faktiskt papperstidningen DN varje morgon.

Ser fram emot att läsa en digital tidning vid frukostbordet när det finns en tillräckligt stor iPad för att man inte ska behöva zooma in tidningssidorna.

Läste även DN digitalt när de gav ut en helt iPad-anpassad tidning varje dag. Den är nerlagd sedan många år.

Som sport ointresserad är det här en dålig nyhet. Nu går det inte lika lätt att undvika sportinslagen om de är inbakade i ordinarie sändning. Men med det sagt, jag kan inte ens minnas sist jag såg på TV4 i tablå-TV form.

Spelar noll roll. Den var ändå minimerad vad gäller nyheter och gick mest ut på att boosta deras egna sportkanalar/streams. Lite som reklamkaka på reklamkaka… som väl hela TV4 bygger på.