Vilken tunna ska man ha för regnvatten?
Har idag en ihopvikbar från Jula. Den klarade två år sedan gick den sönder.
Har spanat in greenline, finns det några andra bra?
Vilken tunna ska man ha för regnvatten?
Har idag en ihopvikbar från Jula. Den klarade två år sedan gick den sönder.
Har spanat in greenline, finns det några andra bra?
Denna tunna har jag där jag samlar vatten från taket på förrådet när det regnar. Och trots att det är ett ganska litet tak så blir det förvånansvärt mycket vatten av bara lite regn. Rekommenderas.
Vi har en gammal svart plasttunna bara och gör som på bilden nedan. Den står inte synlig så tog det vi hade. ![]()
Har en enkel från Biltema. Det som är bra är att kranen sitter rätt långt ned mot botten då den har stativ
https://www.biltema.se/fritid/tradgard/bevattning/regntunnor/regntunna-220-l-2000040887
Kolla med den lokala bilverkstaden om de köper spolarvätska på fat. Dessa 200 liters plast fat är perfekta till detta ändamål. Annars får du slänga på takräcket och komma förbi.
Har den överfyllningsskydd? Hittade inget på Biltemas hemsida
Ja finns två sätt att installera den. Antingen med stuprör genom locket och då finns överfyllnadsrör fritt. Eller att man amvänder uppsamlare på stuprör och då kommer det inte i mer vatten när röret är fullt. Kopplas då på överfyllnadsröret. Finns en PDF på Biltema hemsida
https://docs.biltema.com/v2/documents/file/sv/52680ae5-64a3-4bef-82e5-d255947e2cba
Vi har två olika, en på 100 liter och en på 200. Skulle definitivt rekommendera 200, för 100 liter tar ju slut snabbt. Hålen som syns på 200-tunnan har vi borrat själva då vi har en gardena-pump som vi hänger ner i tunnan på sommaren och kopplar för att kunna ha lite smart bevattning ![]()
Var kommer 200-litarn ifrån?
Den heter Ehlo green basics, köpt på Bauhaus men det var några år sedan och det verkar inte som att den går att köpa längre ![]()
Blev en från biltema. Fylldes upp med dagens regn.
Men, kranen läcker och det droppar lite från anslutningen till stupröret ![]()
Kranen läcker där jag grönmarkerat
Surt. Kranen är ju ett problem då tunnan sakta men säkert töms. Anslutningen vid stupröret kanske inte är ett jätteproblem om det inte skvalar, normalt sett står det väl inte vatten i röret hela tiden.
Biltema briljerar i vanlig ordning. ![]()
Vi fick ett gäng stora tunnor från en bilfirma... tror det varit spolarvätska i. Fungerat bra i många år. Sågade av locket bara, då det bara var ett lite hål upptill innan. Vi glömde vända en tunna upp och ner något år, den blev missformad av all is.
Hoppas fler företag som har tunnor över, lägger ut på marknadsplatser/skänkes.. de kanske har börjat skickas tillbaka för refill iof...
Kranen slutade droppade efter några minuter. Det var inte många droppar så är nog inget problem.
En egen livsform hade flyttat in i min tunna när jag tog in den på hösten, en gul, svampliknande organism som bodde i locket.
Vi brukar få något liknande - har kommit fram till att det samlas väldigt mycket pollen på ytan av vattnet som sätter sig som spackel på kanterna i tunnan.
Precis så såg min tunna ut. Jag blåste rent den med högtryckstvätten på en tryggt avstånd. ![]()