Transportstyrelsen skrotar sin app "Mina fordon"

Från sajten:
image

Under hösten 2025 kommer Transportstyrelsen att lägga ned sin app Mina fordon, som släpptes 2012 till iOS och Android. De har redan börjat släcka vissa funktioner i appen och hänvisar användare till att besöka deras webbplats istället. I appen har man bland annat kunnat genomföra ägarbyten och ställa på sin bil, men det som den nog har använts mest till är att kolla uppgifter på andra fordon än sina egna.

Appen är väldigt daterad och klarar inte grundläggande funktionalitetskrav från Apple App Store eller Google Play. Det finns också frågetecken ur ett informationssäkerhetsperspektiv och lösningen för identifiering i samband med ägarbyten har fått återkommande kritik. Eftersom vi erbjuder fullgoda alternativ på vår webbplats är det rimligt att stänga ner appen nu, säger Anna Berggrund, direktör för Fordonsinformation på Transportstyrelsen.

I sitt pressmeddelande så hänvisar Transportstyrelsen till Mina sidor på webben och Fordonsuppgifter på webben där man kommer åt samma saker som fanns i appen.

Källa: Transportstyrelsen

Deras nästa app heter istället "Mina dryckesvanor".
Linn, 28, blev av med körkortet efter PEth-test – överklagar beslutet | SVT Nyheter

3 gillningar

Synd, var ett smidigt sätt att se att trängselskatten var betald.

Det där är vansinne.

Skulle kanske ha en egen tråd till detta ämne, för jag stötte på denna artikel för ett tag sedan (kanske har varit uppe här också?):

Lite synd, jag tyckte att den var praktisk, men det är klart det är lätt att hantera på webben.

2 gillningar

Finns tyvärr många exempel på hur Transporstyrelsen agerar märkligt och att de inte ens efter att ha förlorat i rätten medger att de agerat felaktigt.

Känslan är att det finns riktigt byråkratiska paragrafryttarläkare inom Transportstyrelsen.

Otroligt att det inte gjorts tidigare

Lite synd , tyckte den var smidig för att snabbt söka upp fordonstypen på vissa bilar :upside_down_face:

Tycker det var lite en trend att alla företag, myndigheter, tidningar etc..skulle släppa en app till smartmobiler för en 8-10 år sedan.

Mobilen skulle ersätta datorn ungefär.

Men sen ska appen underhållas och uppdateras också:

Nu går trenden tillbaka till en webbläsare och en större skärm.