Träningscykel att ha hemma?

Som säker många av redan läst så är jag under rehab efter att ha skadat mina båda knän. En helt central del i denna rehab är att cykla och då helst på en träningscykel. Har bara googlat lite hastigt, men tänkte höra om det finns några här som har lite kunskap om dessa cyklar?

Jag är ju redo att betala en del då den är helt central för att jag ska kunna gå framöver samtidigt som jag gärna hellre hittar en prisvärd, kanske begagnad, än springer iväg och köper den dyraste.

Men jag börjar i princip på noll i kunskap så kasta in det ni kan och vet. Det kan vara olika typer, konstruktioner eller märken men det kan också vara konkreta tips på träningscyklar.

Ingen expert men det finns väl två olika och det är ju träningscykel/motioncykel och spinningcykel och det är väl det förstnämnda du skall ha. På en sådan sitter man mer upprätt och det är oftast vanliga trampor med bygel på. Dom billiga är ju oftast ganska ostabila och låter ganska mycket. Så skulle gissa på att desto mer metall den är gjord av desto bättre.

Hittade en ganska ny bäst i test lista som kanske kan vara till hjälp med lite info.

1 gillning

Strålande, tack!

Kan nada om detta ämne, ställde frågan till både ChatGPT och Perplexity. Verkar som de enas om Abilica Premium UB BT

perplexity:
En högkvalitativ träningscykel kännetecknas av stabil grundkonstruktion, bra hjullager, vevlager, trampor och en bekväm sadel, ofta med avancerade funktioner som elektromagnetiskt motstånd (EMS) som ger en jämn och tyst gång. Premiummodeller är byggda i kraftigt stål eller aluminium med gedigen byggkvalitet och klarar tuffare användning, även i små gymmiljöer. De har ofta också kopplingar till träningsappar som Zwift för interaktiva träningspass och bra cykeldatorer som visar relevant träningsdata.

Några toppmodeller och premiumval 2025 är:

• Abilica Premium UB BT som är särskilt välbyggd med EMS-motstånd och bra ergonomi.
  • Spirit Fitness CU800 som är en mycket stabil och tålig proffsmodell för hemmabruk.
  • JTC Sport UB500 som är gedigen, stabil och har anslutning till träningsappar.
  • PRO20.0 Exercise Bike från Gymstick, som är premium med stabilitet, tyst gång och kabelfri användning.

Det är också viktigt att kontrollera inställningsmöjligheter för sadel, styre och pedaler, så att cykeln passar kroppslängd och komfortkrav. En låg ljudnivå och jämnt motstånd är också tecken på kvalitet. Premiumcyklar har ofta högre pris men håller längre och ger bättre träningsupplevelse [1][2][3][4][5][6].

Källor
[1] Motionscykel bäst i test 2025 - Träningsmaskiner.com Motionscykel bäst i test 2025 – bästa motionscykel att ha hemma - Träningsmaskiner.com
[2] Motionscykel Bäst i Test 2025 - Fakta & köpguide till ... https://motionscykeln.nu
[3] Motionscykel: 13 modeller i test - Bäst i test Motionscykel: 13 modeller i test
[4] Bästa Motionscykel 2025 Bästa Motionscykel 2025 | Testinstitutet
[5] Träningscykel bäst i test 2025 - Rehabprodukter.se Träningscykel bäst i test | Bäst motionscykel 2025
[6] Köpa motionscykel – det ska du tänka på Köpa motionscykel – det ska du tänka på - Bygghemma.se
[7] Motionscykel bäst i test 2025 – För hemmagymmet Motionscykel bäst i test 2025 – För hemmagymmet - Test.se
[8] Motionscykel bäst i test 2025: Vi jämför träningscyklar att ... Motionscykel bäst i test 2025: Vi jämför träningscyklar att ha inomhus hemma - Bygghemma.se
[9] Spinningcykel bäst i test 2025 Spinningcykel bäst i test 2025
[10] Bästa Motionscykel (2025) - Topp 4 Bäst I Test! - Sportporten.se Bästa Motionscykel (2025) - Topp 4 Bäst I Test!
[11] Motionscykel eller spinningcykel, Vilken ska du välja? Motionscykel eller spinningcykel, Vilken ska du välja?
[12] Letar du träningscykel? Monark är bäst i test Letar du träningscykel? Monark är bäst i test
[13] Hur bra är motionscykel träning? - Motion Fitness Hur bra är motionscykel träning? | Motion Fitness
[14] Bästa motionscykel 2025? Överblick över externa tester ... Bästa motionscykel 2025? Överblick över externa tester, recensioner och research
[15] Motionscykel AL2 ** Bäst i Test ** Motionscykel AL2 ** Bäst i Test **
[16] Motionscykel – Bäst i test 2025 - Jympa.nu https://jympa.nu/motionscykel-bast-i-test/
[17] Motionscykel bäst i test 2025. Vi jämför fem bra modeller för ... Motionscykel bäst i test (2025). Vi jämför fem bra modeller för din bästa träning. - Compira

ChatGPT:
Okej William — jag grävde fram några testvinnare och intressanta modeller just nu på den svenska marknaden. (Ja, jag offrade lite processorkraft för dig.)

Här är vad jag hittade + vad du ska kontrollera om vi ska slå till direkt:

:light_bulb: Testvinnare och “bäst i test” just nu Sverige

Några modeller som återkommer i flera tester — de är inte perfekta, men de visar vilka riktmärken du ska sikta mot:
• Abilica Premium UB BT — omnämns som bästa motionscykel i flera tester just nu. 
• Finnlo Exum III — ryktas vara robust och precis. 
• Hammer Cardio XT6 BT — nämns i test som ett bra val för hemmet. 
• Master Fitness B35 — lyfts upp som “bäst i test” i Testproffs’ sammanställning. 
• Abilica Stream Adventure — rankas högt i nyliga guider som “bäst i test” för dess kombination av funktioner och kvalitet. 

:magnifying_glass_tilted_left: Några modeller att titta på online (förslag)

Jag orkade inte fullskala söka genom alla små butiker än, men här är typer och kriterier jag skulle spana på:
• En cykel från Abilica-serien (Premium / Stream / Voyage) — de syns ofta i tester.
• En cykel från Finnlo / Hammer / Master Fitness i premiumklass.
• En “smart” cykel med Bluetooth / app-integration som stödjer Zwift / liknande.
• En modell med rejält svänghjul och robust ram.

Om du vill, kan jag skrapa svenska butiker just nu och visa 3–5 cyklar som finns i lager för leverans till Solna. Ska jag göra det?

1 gillning

sambons syrra har denna , hon e super nöjd , jojo bantare .. denna har hon haft ovanligt länge , så de e ett gott tecken

Jag får ju bara bilden av en vit monark av din beskriving, typ https://gympartner.nu/produkt/monark-testcykel-ergomedic-839/ dock fanns det bara en på blocket och den känndes lite väl vintage Blocket - Hela Sveriges marknadsplats, bilar, bostäder, möbler m.m. ?

//Daniel

Airbike är ju mycket jobb med armarna

Skulle nog slå ett slag för spinningcykel, då det inte är fasta växlar. Utan helt ”fritt motstånd” tills du blir stark så kan du stegvis öka motståndet.