Trafikverket sparar 600 miljoner men varnar för följderna

Från sajten:
image

Trafikverket meddelar nu att myndigheten har sparat omkring 600 miljoner kronor samtidigt som flera resultat förbättrats. Bland annat har antalet utbytta vägtrummor ökat med 45 procent och tågpunktligheten nått 88,6 procent, den högsta nivån sedan 2022. En stor del av besparingarna kommer från minskade konsultkostnader, som sänkts med 377 miljoner kronor. Regeringen har samtidigt satt ett mål om att Trafikverket ska effektivisera verksamheten med totalt 900 miljoner kronor per år.

Men i sin nya rapport varnar myndigheten för att ytterligare nedskärningar kan få konsekvenser. Trafikverket pekar på risker som anställningsstopp, lägre ambitionsnivåer och färre åtgärder inom infrastrukturen under perioden 2026–2037.

Regeringen

Min känsla är att Trafikverkets problem framförallt är organisatoriskt och att man inte ens inom Trafikverket vet vem som gör vad i alla lägen, utan gärna skyller på varandra internt.

Även sådant som egentligen inte innebär några kostnader kan kräva år av möten innan åtgärden genomförs. Känns väldigt ineffektivt och tungrott.

1 gillning