Tråden om AirPods Max

Allting hänger ju på situationen. Nu var det längesen jag använde nightmode på biohemma det var nog när barnen var små och vad jag kommer ihåg så fick man surround ljud med dialog bara lägre explosioner mm. Om man har små barn så kan man ju ändå inte dra på lurar med full kräm ändå. En intressant sak är att jag har även Daymode på min anläggning :slightly_smiling_face:

1 gillning

Vilken situation? Så du likställer nightmode med hörlurar ljudmässigt? Ingen har pratat om att dra på fullkräm med hörlurar. Utan om att nightmode är att förstöra upplevelsen. Då sätter jag hellre på mig hörlurar med normal ljudnivå.

2 gillningar

Dag 2. Nya lurar.
Kan man säga något om ett par riktigt bra ljudprylar efter några timmar? Tveksamt, men så ivrigt att jag inte kan låta bli. Och ja, de är riktigt bra, men det tror jag alla förväntat sig. Apple släpper inte lurar för 550 dollar utan att de är riktigt bra. Men inom spektrat “riktigt bra”, hur bra är de? Ja, det är ju just det som är tveksamt om man kan svara på efter några timmar. Men vi kör…

Första intrycker är att de är tunga, väldigt tunga för att vara hörlurar. Det var ju ingen överraskning efter alla recensioner, men en överraskning som sedan inträffar är att fodralet inte alls är så sladdrig eller tunt som alla(?) skrivit eller pratat om. Det är snarare ett konstigt men ganska stabilt silikonliknande fodral. Lite tveksamt till sin funktion, men inte sladdrigt.

Parningen går som förväntat, som en dans och vi är igång direkt med 65% batteri ur kartong. Tyngden försvinner till viss del när de sitter på huvudet då de är bra balanserade. Jag kör ett antal låtar för att få fram känslan i ljudet. En första iakttagelse är att dessa lurar gärna får dig att kräma på en del, vet inte om de är lite tungdrivna eller om de bara är så bra att de driver upp volymen då belöningen kommer ganska snabbt då.
Några låtar som passerar denna kväll och förmiddag är, Back To Black med Amy Winehouse, där den långsamma låten med den speciella sångrösten fungerar perfekt. Musiken hörs tydligt och detaljrikt och rösten perfekt.

Vi går vidare till Undercover med Susanne Sundfør där sångrösten är kristallklar och musiken som ständigt byggs på klaras helt galant. Det är extremt njutbart att lyssna. Därefter tar vi ett steg in i något som inleds dramatiskt, The Firebird Suite av Stravinsky, där portar öppnas till mörkare platser i början och det mullrar i huvudet på ett klart och stringent sätt. Genom stycket som har många låga och höga toner hålls allt klart och med rätt tyngd på rätt ställen.

Varför inte ta något helt annat? Without Me med Eminem ställer krav på att öppna upp tycker jag då låten är komprimerad på något sätt. Jag är inte helt säker på att lurarna klarar det. Det blir bra, men oförlöst. Inte min musiksmak, men gör sig bättre på min HiFi-anläggning.

Kan man säga att Hey Ya med Outkast också är en komprimerad låt? Som om orkestern sitter för nära varandra? Även här klarar lurarna det bra, men det blir bättre i ett stort rum med bra anläggning.

Vi tar sedan October med U2, en låt som varit en referenslåt för ljud för mig sedan 1985 då jag köpte ett par högtalare till en Sony Walkman inför en resa till Spanien. AirPods Max klarar det utan minsta tvekan. Pianot inledningsvis kan knappast presenteras bättre och när sången kommer in fungerar det med exakt den precision man önskar.

Vi fortsätter med klassisk modern, men nu lite gammal pop/rock. Imperiet med Du ska vara president. En låt som kräver lite klubbkänsla. Sångrösten det viktiga, men musiken får inte grötas ihop. Det klarar dessa hörlurar utan problem.

Ska vi ta något helt annat? Carmina Burana. Finns det något mer dramatiskt stycke? Det är dessutom fullt pådrag som växlar till försiktigt viskande. Underbart i dessa lurar, även om jag skulle acceptera lite tyngre bas på vissa ställen. Å andra sidan separeras röster och instrument på ett sätt jag inte vet om jag hört tidigare.

Något som låter helt fantastiskt i dessa lurar är Brudmarsch från Delsbo med Orsa spelmän. Stråkarna framträder otroligt klart och helheten blir perfekt där även de tyngre toner får perfekt träff.

Nu inser jag att jag mer skriver för mig själv och tröttar ut er. Men ytterligare ett antal klassiska stycken till lyssnades på till full njutning. Summeringen blir - lurar med mycket bra ljud. De klarar hela frekvensområdet utan att någonsin slå över. Det gör att de passar till all musik, men blir som bäst till klassisk musik som ofta har stora skiftningar i varje stycke. Det kan ena sekunden vara hela orkestern som drar på och då hör man varje instrument, för att nästa sekund låte en ensam violin smeka fram sin mest ledsna klagan och då låter det så klart, så fint, så vackert.

Några gånger skulle jag vilja ha mer dynamik, vad det nu är? Ibland är det kanske lite tyngre bas, ibland lite mera rymd i mellan- och diskantregistren. Men när jag lyssnat med mina Sony XM3 har jag aldrig förväntat mig detta och de når inte ens upp till öronen på Max. De är ett snäpp, eller två, ned och man är ändå nöjd det. Men med Max strävar man uppåt och då finns det brister. Bristerna är dock små och helt acceptabla. XM3 är som arbetarklass, nöjd med det man är och har, medan Max är som medelklass, det finns alltid något nytt man vill vara eller få och man strävar vidare, uppåt.

Jag har aldrig varit en hörlurskille utan gillar riktiga högtalare. Till musik kommer de bara att användas då och då, kanske blir det lite mer musik med dessa lurar då det tillför njutningen en dimension till. Jag använder hörlurar mest till film och poddar. Självklart levererar de till max där men såklart lite overkill med Max till detta. Slutorden blir fantastiska lurar som den som gillar musik kommer ha mycket glädje av, inte minst om det är en person som finns i Apples ekosystem. Är de prisvärda? Tveksamt. Är de roliga? Ja. Är de njutbara JAA!

15 gillningar

Läste igenom allt bara för att se om det står någonstans att du dumpar dem i Bandhagen. :wink:

3 gillningar

Herregud @xms67 varför testar du inte högtalare för Teknikveckan?!

2 gillningar

Hustrun har inte fattat att det är nya lurar ännu, så vi får se…:sunglasses:

2 gillningar

Haha…:smiley: det blev inte bara ett pinsamt “skriva av sig inlägg” då?

1 gillning

Nej jag blev helt kär!

@Esse låt @xms67 prova högtalare/hörlurar och skriva recensioner! :clap:

6 gillningar

Ja verkligen, nu måste vi bara komma på ett sätt att få @xms67 arbetsbefriad från sitt dagsjobb!

Han kan få låna mina. :joy::joy::joy:

1 gillning

Jag kan låna några av dina klockor och skriva recensioner när vi ändå håller på! :innocent: :joy:

Hörlurar, bilar, fru och barn går bra men klockorna, nej där går gränsen. :joy::joy::joy:

1 gillning

Tackar tackar. Det kanske blev läsbart då..:+1:. Jag kanske kan börja som trainee och recensera kontorsföremål? Häftapparaten? Hålslaget? eller min favorit, papperstuggen..? Examensjobbet bli kaffe i porslin respektive pappmugg, vilken är bäst? :grin:

2 gillningar

Helt överygad att en videorecension av pappersförstörare skulle bli episk!

1 gillning

Haha…:sweat_smile:. Då de var med i ett lotteri från detta gäng så måste de ju få högsta betyg. Även om det sedan visar sig att det var ett par hörselkåpor du skickade till mig…:grin:

Tänk om frun så det där inlägget :joy: :joy:

1 gillning

Faktum är att jag inte fått igång de än, tar inte laddning. Ska hem ikväll och se vad som hänt.

Ingen fara hon är van, hon skulle ju bara recenseras inget annat. :joy::joy:

1 gillning

Det måste bli skräckfilmstema. Tomt kontor, ensam i lokalerna, mörkt och ett omätbart monster i hörnet inne i kopieringsrummet. Kvaliteten på dokumentförstöraren bäst i antal minuter att klistra ihop allt till ursprungliga siffror. Långs vinner… Det kommer krypa i skinnet på alla… Garanterat…:sweat_smile: