Toscana i nio dagar med två barn

Vi drar till Toscana i morgon och blir borta 9 dagar.
Har ni några tips på trevliga saker att se/göra där?

Vi kommer bo några nätter vid Volterra och sedan strax söder om Siena.
Två barn är med på resan, en femåring och en 10 månaders.
Boende är redan bokat

Härligt. Florens kanske med Ponte Vecchio och David :blush:

Pisa med lutande tornet

Sedan Castiglioncello ute vid kusten om man vill svalka sig

2 gillningar

Jag fullkomligt älskade Florens när jag var där. Väldigt mycket vackert överallt!

2 gillningar

Håller med dig om det. Var är dessa tagna ifrån, ser du det? :blush:


Tornet bredvid il doumo men minns inte namnet? :thinking:

Vi har faktiskt tänkt att skippa både Pisa och Florens till förmån för småbyar.

1 gillning

Kampanilen :blush:

1 gillning

Det låter smart. Var i Florens somras och det var sjukt turistigt. Dit är det nog bäst att dra på vintern så att man slipper långa köer till allt.

1 gillning

Carrara mäktig att se marmorbrotten.

Grotte di Equi

Båda två cirka 2 timmar från Volterra men väl värt ett besök.

1 gillning

Skippa Pisa men Florens får ni inte missa. Fantastisk stad och mycket att se.
Mellan Siena och Florens ligger ju många vingårdar och vi stannade vi en som heter Fattoria San Donato. Dom har pool som man kan bada i om man frågar snällt.
Den vingården ligger nära San Gimignano som är en väldigt mysigt liten stad/by väl värt ett besök.

Och som Marco skrev så är marmorbrotten riktigt mäktiga att se.

https://sandonato.it/

Det är visserligen inte i Toscana men Cinque Terre är fint och det finns båtturer från bland annat La Spezia där man kan beskåda dom fem byarna från havet.

1 gillning

Florens är fantastiskt.

Tänk att vara så här rik och bygga en gångväg bara för att ta sig mellan hemmet och jobbet.

"The construction of the Vasari Corridor was commissioned to Giorgio Vasari by the Grand Duke Cosimo I in 1565. This construction was carried out in only five months, giving the members of the Medici family the possibility of moving freely through the city center, in a period in which they did not count with the support of the population to one hundred percent.

This famous elevated corridor joins Palazzo Vecchio with the Pitti Palace, two buildings of power in Florence. Palazzo Vecchio is located in Piazza della Signoria (square), the seat of the city's political power, while the Pitti Palace was the residence of the Medici family. The famous architect Vasari was also the author of the project of the Uffizi Gallery and made this passage that connects the two banks of the Arno river crossing over the Ponte Vecchio (Old Bridge)."

Det är redan nämnt men jag kan också rekommendera Cinque Terre. Jag åkte inte båt utan vandrade och åkte tåg.

Med åldern på barnen, skulle jag hitta en pool och stanna där :sweat_smile:.

2 gillningar

Eller lämnat de hemma. :joy: Hittar ut själv.

3 gillningar

Ja alla är vi olika :heart:. Vi hse hyrt hus några gånger utomlands. Perfekt med småttingarna. Noll förflyttning, pool och mat nära.

Sevärdheter får vi ta när dom blir äldre.

1 gillning

Man skall inte låta barnen begränsa er.
Vi har rest med vår dotter sedan hon var 3 månader. Har aldrig varit några problem.
Det är klart att man inte kan gör allt men det mesta går att göra.
Vi har visserligen bara ett barn och det blir ju lättare och eftersom hon varit van vid att resa kommer mycket av sig själv.

3 gillningar

Det är ju det som är tjusningen med rese utbudet som finns med eller utan barn i alla åldrar. Det är bara ekonomi och fantasin som sätter gränser och man kan få det precis som man vill

Håller med, och det upplever jag inte att våra barn gjort. Men vi har nog de senaste åren lutat åt vad som är bra och roligt för hela familjen. (Min första kommentar var väl lite onyanserad och raljerande, lite som internet :rofl::upside_down_face:)

Men jag vet också mina barn i den åldern inte tycker det är kul att åka 3h bil på åksjukevägar för att kolla på ett handrejat underfat, för att sedan åka hem igen.

2 gillningar

Kul! Nu väcks många fina minen från vår resa.

Vi var där 2009. Ja, verkligen! Florens är en fin stad som inte får missas.
Vi både på Rosery Garden. Mysigt litet hotell, en bit i från "centrum" men fin promenad längst med Arno.

Vi fick tips av Alessandro i receptionen att istället för att åka till Pisa, ("Det är bara ett torn...") ta tåget ut till kusten, Viareggio och vara en dag på stranden. Fint att se lite från tåget, och bad i medelhavet. Det var en fin dag.

Vi cyklade en dag ut från Florens ut på landet, vilka vyer. För att se hur olivoljatillverkning går till, provade olivolja, vin och ost mm. Pers Bike Tours, en svensk kille som hade cykelturerna, tröttnat på sverige och flyttat till Florens. Så rätt.

Vi besökte även domkyrkan, Boboli Gardens och museum.

All mat var fantastisk. Blev några pizzor och tiramisu på resan.
Glass på torget varje kväll, som alla locals.. :heart_eyes:




Det har hänt en del med mobilkamror sen 2009... :laughing:

Var nyligen på en italiensk restaurang i Sverige och lagade mat, där gjorde vi bland annat tiramisu.. skrev ner recepetet grundligt i gram. Här ska det göras tiramisu till perfektion framöver :star_struck:

5 gillningar