Tjockare människor leder inte till fler hjärtsjukdomar

Intressant!

1 gillning

Har du slutat med ViktigPeter uppdateringar på tuben? Har inte sett något sedan midsommar!

Nej då! Har spelat in att jag har semester, men då jag har semester har jag inte orkat lägga ut det :slight_smile:

2 gillningar

Hänger inte riktigt med på slutsatsen i rubriken eftersom det är fler parametrar än medelvikt eller antal överviktiga som måste påverka dödligheten i hjärt- och kärlsjukdomar. T ex minskad rökning eller mer välutvecklad vård. Hur hade dödligheten sett ut om medelvikten varit samma idag som för 40-50 år sedan?

Jag håller med – sedan har vi ju det här med högt blodtryck som vi lärt oss hantera bra nu för tiden.

1 gillning

Härligt, keep up the good work, kanalen är grymt bra! :ok_hand:

1 gillning

Ja, att vara tjock måste ju bara vara dåligt för samhället, på något sätt. Tänk om man kunde fokusera på orsakerna till att allt fler blir tjocka i stället. Ställa högre krav på matproducenterna tex. Att inte livsmedel skall innehålla sådant som gör att du vill äta mer.

Lyssnade på Agnes, på radion, om vattendrickandet som gått över styr. Tror vi hade en sådan debatt här tidigare.

@marges Stress är en stor faktor för hjärtsjukdom, hur skulle det se ut utan den?

Min kommentar var inte ute efter att skuldbelägga överviktiga personer, utan försökte påpeka att det är så många faktorer som spelar in i detta. I sådana här sammanhang är det ju faktorer på samhällsnivå snarare än individnivå som är relevanta.

Det finns väl också ett samband mellan stress och dåliga vanor (inte bara matvanor) i allmänhet kan jag tänka mig. Ofta tar man ju inte de bästa besluten när man är stressad och slutkörd.

5 gillningar

Agnes Wold är min husgud.

1 gillning

Tur man äter sunt så man går under radarn. :joy::joy:

1 gillning

Nästan alltid och oavsett vad man pratar om när det gäller hälsa så kommer inte den individuella genuppsättningen upp. Allt mer tyder på att vår hälsa styrs av vår genetiska uppsättning. Självklart har vårt leverans betydelse, men troligen betydligt mindre än vad som ofta kommer fram.

Jag är mitt 50. När jag tänker tillbaka på de gångna 30 åren och funderar på vilka jag känt eller känt till som dött knalla och fall innan de fyllt 65 så har nästan alla varit ganska sportiga typer utan övervikt eller överkonsumtion av alkohol.

3 gillningar

M a o så ligger man inte i farozonen. :joy::joy:

Helt med på detta spåret.
Generna är ju nästan allt när det kommer till hälsa känns det som.

Min hypotyreos exempelvis är något som är ärftligt, så genom gener.

Vilka icke halvfabrikat gör det?

Alla med socker

Fast nu menar du väl halvfabrikat?

Finns det folk som äter sånt? :joy:

Finns livsmedel med tillsatt socker också men naturligtvis så syftade jag på halvfabrikat.

Det har jag ingen direkt koll på. Men då tex kött och fågel injiceras med vätska, av någon anledning, frukt och grönt odlas hydroponiskt med flytande näring, utan jord, så vad innehåller det?
Läs en innehållsförteckning på vad som helst så ser du. Finns saker som bara skall innehålla en sak men listan på tillsatser ändå är lång.
Var ett program på p1 om det här.

Låter man bli halvfabrikat så slipper man nog det mesta när det gäller tillsatt socker och liknande som skall öka aptiten. Att de tillsätter vätska i kycklingfilé handlar såvitt jag vet bara om att ta mer betalt.