Tips vid köp av kompaktkamera?

Tänkte kanske köpa en kompaktkamera, några tips innan köpet?

Är det sony som gäller eller har canon och nikon kommit ikapp?

Har en DSLR som fort fungerar bra, men klumpig. har det mest för zoom obejktivet.

Jag tänker att kameran på smartphones är såpass bra så man inte behöver kompaktkamera.
Men jag vet inte hur kompaktkameror är i dagens läge så kan inte riktigt uttala mig om det.
Jag tror de stora märkena är det svårt att gå fel med vilket som.

2 gillningar

Jag kör Nikon & SONY kompaktkameror. Sony'n är bäst till semesterbilder/video och Nikon är bäst på makro.

1 gillning

SONY, behöver inte säga mer...

1 gillning

Tyst med dig. :cry::cry:

1 gillning

Tänker lite samma. Men mer inställningsmögjligheter vid själva fototillfället på en kamera mot mobil, beronde på App.

Är väldigt nöjd med 12 Max. Är lite valet och kvalet på 14 Max istället för ny kamera.

@Sevis vilken SONY var det du köpte?

1 gillning

Tycker min 14 PRO Max funkar jättebra som andrekamera.
Jag förstår vad du menar med mer inställningar dock men det är ju vad du har för preferens. :relaxed:

Kan ju hända kompaktkameror är skitbra idag haha.

Alternativt kan du skaffa en mindre spegellös, jag har en Canon Eos M100 som är liten. Dock använder jag den aldrig.

1 gillning

Jag var också precis på väg att föreslå en micro 4/3. Jag tycker mobilen är oerhört bra som ersättning för kompaktkameran och har en micro 4/3 med några objektiv jag tar med när jag vet att jag kommer vilja fota mycket.

Men det finns garanterat folk på forumet som är mer bevandrad i kameror än jag.

1 gillning

Jag bytte ut min Nikon D7000 (aps-c) mot en 4/3 när vi fick barn. Mycket lättare och tar inte ens upp hälften av platsen i väskan, fotar mycket med med den än med min gamla.

1 gillning

Panasonic LX100 II kanske. Eller om man vill vara mer hipster Leica D-Lux 7 som är samma kamera till dubbla priset (nästan).

2 gillningar

Ser bra ut! Kikar :star_struck:

Ja eller hur! Leica var iof fin, men köper nog något annat för mellanskillanden :hugs:

1 gillning

Nice! kikade lite exempel bilder/video på:

1 gillning

Vilken blev det?

Lumix gx9. Med ett 12-60 Leica objektiv.

Finns betydligt smidigare objektiv till men ville ha ett som fyllde de mesta av mina behov.
Sambon har ett smidigt 14-42

1 gillning

För min del så använder jag bara kompaktkameran när jag behöver något vattentätt som man kan ha på stranden och under vatten. Köpte en Nikon för några år sedan som fortfarande fyller det syftet. Inbyggd Wifi i kameran så man kan ladda över bilderna till telefonen är perfekt på semestern.
Men är man ute efter det bästa objektivet så kanske inte de vattentäta är bäst i klassen.

Sony cybershot RX-100 står väl i en klass för sig om man är ute efter en liten kompakt? Finns några olika versioner att välja på.

Mobiler ersatte de billigare kompaktkamerorna, och även om smarta algoritmer i mobiler kan göra väldigt mycket magi så är det fortfarande inte samma sak som riktigt bokeh t.ex. Sedan går inte alla omkring med en iPhone för norr om 16 K i fickan!

2 gillningar

Jag valde också att köpa den dyrare telefonen just pga kameran så istället för att ha en billigare telefon samt nyare kompaktkamera så är det såhär för min del.
Älskar att fotografera och då vill jag ändå ha något som är helt ok som är med mig hela tiden och det är ju telefonen.

Jag säger inte att alla kommer göra så men att det är så jag tänker. :upside_down_face:
Förväntar mig inte alls att andra har samma preferenser dom mig.

4 gillningar

Jag skulle inte heller köpa en kompaktkamera av samma anledning, och så har jag alltid en systemkamera i bilen. Men om karln vill ha en kompaktkamera så finns det så klart fördelar med sådana med även om jag inte vill ha en. Vattentäthet, riktigt optisk zoom, större sensorer etc.

Den här tycker jag verkar vara rätt trevlig.

1 gillning

Absolut!
Känns ändå som att de flesta borde vara riktigt bra vid detta laget.
Dom kostar ju ändå en del idag med, vad skillnad mot förr när man inte riktigt visste vad man fick.
Kollade faktiskt på den också, verkar sjukt cool!

2 gillningar