Tips på vita viner

Enkelt idag, ni som kan vita viner... behöver verkligen tips på torra goda viner <200kr. Älskar rött, men börjat fastna lite för vitt, spec nu när våren/sommaren börjar närma sig, men de flesta är så söta. Gärna med <3g socker/liter. Tar gärna tips på rosé med

2 gillningar

Tyvärr bara 4g socker per liter men annars en favorit :slightly_smiling_face:

Gustave Lorentz Riesling Réserve, 2020 | Systembolaget?

1 gillning

Ska testas! :slight_smile:

1 gillning

Nu kan jag inte så mycket om vin heller :slightly_smiling_face:
Men Alsace är ett favorit område. Även Loire gillar jag och då Pouilly

Pouilly-Fumé 2020 | Systembolaget?

1 gillning

Trevligt. Kommer testa! :slight_smile:

1 gillning

Och jag kommer att testa den på bilden
Har provat annan KWV men inte denna :slightly_smiling_face:

Det är fint till lax bla :slight_smile: även musslor :slight_smile: eller som nu, bara sippa på till ”sex education” på Netflix :wink:

1 gillning

Vill du utveckla din erfarenhet kring vita viner är det utöver torrt och sött(nästan allt som säljs är torrt) är nästa uppdelning enligt mig ekfatslagrad Chardonnay eller inte. Det är såklart en extrem förenkling, men är du inte så hemma på vita viner så kan man börja med det. Några tips:
Ekfatslagrat:
Bonterra Chardonnay, 2019 | Systembolaget?
Black Stallion Napa Valley Chardonnay, 2019 | Systembolaget?
Stoneleigh Latitude Chardonnay, 2020 | Systembolaget?

Icke ekfatslagrat
Château Bonnet Blanc, 2020 | Systembolaget?
Château Bonnet Blanc, 2020 | Systembolaget?
Hunter's Sauvignon Blanc, 2019 | Systembolaget?

Och så några som kan behöva beskrivas:
Gewürztraminer som är en druva som ger viner som är helt fantastiska och lite galna. Passar en sommardag. Det ska vara varmt och vinet kallt…:smiley:
Hugel Gentil | Systembolaget?

Om du vill stretcha din budget och dricka något med hjärnan än med munnen kan du testa detta mycket fina vin:
Cloudy Bay Sauvignon Blanc, 2020 | Systembolaget?
Druvor har sin “best place”. Alltså om du tar en druva och allt vi känner om den och så kollar du vilken är den perfekta platsen i världen att producera den druvan på. Alltså var är jorden, solen, vindarna, fuktigheten, temperaturen etc. som bäst för just den druvan. Sauvignon Blanc har som alla druvor sin “best place”. Det här vinet kommer från “best place” för Sauvignon Blanc.

3 gillningar

Stoneleigh Sauvignon Blanc
Slår ett slag för Vino Verde, lite underskattat skulle jag säga Vino Verde

Båda till skaldjur :smiling_face_with_three_hearts:

2 gillningar

Grymt! Tack för all info!

2 gillningar

Åh, Cloudy Bay är ett av mina absoluta favoriter bland vita viner. Synd att den är lite dyr i Sverige. Bodde under sex år i Boston och min rutin för hemfärd var en lätt lunch på Logan Airport med ett glas Cloudy Bay.

Generellt sätt tycker jag att Nya Zeeländska Sauvignon Blancs är bra och prisvärda på Bolaget. Finns gott om bra vitt från USA också men på Bolaget är det nästan uteslutande Chardonnay (som inte är min favvodruva).

Som med allt vin är det ju ganska beroende på om det är till mat eller bara ett snackvin. (Dricker gärna en rejält ekad Chardonnay till en hummer...) Pinot Grigio är kanon till salta rätter som sushi, men jag tycker den är för söt för att bara dricka utan något till.

1 gillning

Att bo sex år i Boston borde vara beskattningsbart..:grin:. Vilka fantastiska Hummerrestauranger man kan hitta där..:+1:.

Håller helt med. Och att de är bra är just att förutsättningarna för druvan är optimala just där. Lite nördigt sådär..:sunglasses:. För övrigt har jag ett underbart minne från en restaurang i Boston.

Jag har en släkting som ägde en vingård i Kalifornien. Han gjorde inte egna viner utan producerade druvor som vingårdar köpte. Prestigevinet han levererade till heter Silver Oak, ett Cabarnetvin i övre prisklassen. En kväll gick jag ut ensam när jag var i Boston på ett jobb och tänkte mig en fin köttbit och en halv flaska vin. Upptäckte att de hade Silver Oak, men som helflaska. När kyparen kom så beställde jag men sa att jag hade sett att de hade Silver Oak och att jag kände vinleverantören men att en helflaska var för mycket. Kyparen sa då att "men beställ och ta med resten hem". Sagt och gjort. När middagen var uppäten fångade han upp flaskan och kom tillbaka med den i en brun papperspåse..:sweat_smile:. Tog med den till rummet och ställde den i minibaren. Två dagar senare var jag klar med jobbet och det var fredag eftermiddag, flyget gick dagen efter. Då satte jag mig och supernjöt av en halv flaska supervin innan jag tog mig ut i Bostonnatten. Ett trevligt minne.

4 gillningar

En favorit är Allesverloren. Vitt från Sydafrika. Krispigt och inte sött. Annars är de första Petit Chablis viner goda men ligger runt 159. Sett till priset för runt 100 lappen är Allesverloren super…
Ett riktigt fyndtips är Monnlight Manor.

1 gillning

Älskar Boston och New England, lyckades hitta min fru där också så vi kanske flyttar tillbaka efter några år i Sverige, vem vet.

Massor med bra fisk och skaldjur i Boston men egentligen ska den ätas i Maine. Min absoluta favorit är Chauncy Creek strax utanför Portsmouth. I princip bara en brygga som inte serverar någonting annat än hummer. Man får ta med sig sitt eget vin etc. Rekommenderas starkt: http://www.chaunceycreek.com

Fin historia med vinet. Jag gjorde något likande i Toronto för ett antal år det. Lite exotiskt också när man är van vid svensk alkoholpolitik.

2 gillningar